TOPجهان

روند خروج سربازان ایتالیا از افغانستان تکمیل شد

کابل/۱۰ سرطان/باختر
ایتالیا روز چهارشنبه اعلام کرد که پس از به سررساندن یک ماموریت ۲۰ ساله، خروج نیروهای این کشور از افغانستان تکمیل شده است.
لورنزو گویرینی، وزیر دفاع ایتالیا پس از رسیدن ده‌ها سرباز این کشور از هرات به میدان هوایی پیزا، گفت: ” سه شنبه شب ماموریت ایتالیا در افغانستان رسماً پایان یافت.”
گویرینی افزود: “با این حال، تعهد جامعه بین المللی، بشمول ایتالیا، نسبت به افغانستان در اینجا پایان نمی یابد. این به اشکال دیگر، از تقویت همکاری های توسعه یی تا حمایت از نهادهای جمهوری افغانستان، ادامه خواهد یافت. ”
براساس برنامهٔ قصر سفید و ناتو، روند خروج حدود ۲۵۰۰ تا ۳۵۰۰ سرباز امریکایی و ۷۰۰۰ سرباز ناتو در افغانستان به تاریخ اول ماه می آغاز شد، و قرار است تا ۱۱ سپتمبر تکمیل شود.
وزارت دفاع ایتالیا گفته است که در طی ۲۰ سال گذشته این کشور ۵۰ هزار سرباز ایتالیایی را به افغانستان اعزام کرده است.
در جریان ۲۰ سال حضور نیروهای ایتالیایی در افغانستان، ۵۳ سرباز آن کشور کشته شدند و ۷۲۳ نفر دیگر شان زخمی شده اند.
ایتالیا در پهلوی ایالات متحده، ترکیه، بریتانیا و آلمان یکی از پنچ کشوری بود که بیشترین مشارکت را در ماموریت”حمایت قاطع” در افغانستان داشت.
افزون بر ایتالیا، وزیر دفاع آلمان نیز روز سه شنبه گفت که این کشور تمامی نیروهایش را از افغانستان بیرون کرده است.
آلمان پس از امریکا بیشترین سرباز را در افغانستان داشت. در سال‌های اخیر حدود ۱۳۰۰ سرباز آلمانی در افغانستان حضور داشتند که بیشتر آنان در ولایت بلخ مستقر بودند.
در همین حال ایتالیا روند پناهندگی آن عده از شهروندان افغان را که با نیروهای نظامی این کشور در افغانستان همکار بودند، نیز آغاز کرده است. اردوی این کشور تاکنون ۲۷۰ نفر را واجد شرایط شناسایی کرده و روند بررسی ۴۰۰ مورد دیگر نیز ادامه دارد.
پیش از این، حدود ۸۲ افغان که بیشتر شان ترجمانان و فامیل‌هایشان بودند به تاریخ ۱۴ جون به ایتالیا رسیدند.
فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا