اقتصاد

آسیا مرکز قوه محرکه اقتصادی جهان باقی میماند

افغانستان درعرصه اقتصاد به پیشرفت های قابل ملاحظه دست یافته است.

 به گزارش آژانس اطلاعاتی باختر ، رییس بانک انکشاف آسیایی درمصاحبه گفته است هرگونه رکود دررشد اقتصاد جهانی در سالجاری آسیا رامتاثر خواهد ساخت ، اما آسیا بحیث مرکز قوه محرکه اقتصادی جهانی باقی می ماند.

رییس بانک انکشاف آسیایی دررابطه به افغانستان گفته است ، افغانستان با وجود مشکلات امنیتی به پیشرفت های دست یافته است .

کندی رشد اقتصادی جهانی آسیا را در سال دوهزارو دوازده میلادی متاثر خواهد ساخت .

اما منطقه با رهبری چین ، هند و اندونیزیا بحیث مرکز قوه محرکه اقتصادی جهانی باقی می ماند . هروهیکوکورودا دریک مصاحبه به آژانس خبری اسوشتید پرس همچنان گفت ، بانک انکشاف آسیایی دارای چهل و هشت کشور عضو است و اکثریت این کشور ها درحال انکشاف از سکتور مالی قدرتمند و سکتور عامه نسبتاً" خوب برخوردار میباشند ، اما بعضی مانند پاکستان به کسر مالی جدی هم مواجه هستند . کورودا گفت، بانک انکشاف آسیایی در سال دوهزارو دوازده میلادی برای تقریباً" چهل کشور در حال انکشاف به شمول افغانستان ، پاکستان ، نیپال ، بنگله دیش و سایر کشورها جمعاً" به اندازه هفده ملیارد دالر قرضه و قرضه بلاعوض تهیه کرده است ولی با آنهم درجه رشد اقتصادی اکثرآنها دردوسال گذشته صرف سه فیصد بوده است .

رییس بانک انکشاف آسیایی گفت: افغانستان با وصف مشکلات زیاد به پیشرفت های قابل ملاحظه دست یافته است ، به این معنی که اوسط رشد اقتصادی افغانستان در ده سال گذشته بنابر کمک های عمده ایالات متحده امریکا ، اتحادیه اروپا ، جاپان و بانک انکشاف آسیایی حدود نه فیصد بوده است ، اما باتکمیل روند خروج نیروهای خارجی در سال دوهزار و چهارده میلادی ازافغانستان باید کمک های اقتصادی بیشتر شود تا تحرک رشد اقتصادی ، تحرک دیموکراسی و انکشاف اجتماعی حفظ گردد .

 کورودا گفت: هرچند این کار آسان نیست اما من امیدوارم که جامعه بین المللی کمک های شانرا برای افغانستان ادامه بدهند.

رییس بانک انکشاف آسیایی درارتباط به رشد اقتصادی آسیا گفت ، بانک انتظاردارد که رشد اقتصاد آسیا به استثنای جاپان ، آسترالیا و زیلاندجدید سالانه به اندازه هفت فیصد باشد . تقاضای داخلی و منطقوی در آسیا هنوز قوی است با آنکه تقاضای بیرونی پائین میباشد. کورودا گفت: دراثر بحران مالی اروپا، آسیا از دو جهت متاثر شده است ، از طریق خارج ساختن کریدت بانک هاو موسسات مالی اروپایی از آسیا و از طریق کاهش درتجارت ، تاثیر در چین بیشتر بوده است زیرا اروپا بزرگترین بازار صادرات چین است .

 رییس بانک انکشاف آسیایی گفت من واقعاً" امیدوارم که بتوام بر بحران مالی اروپا غلبه کرد و آنرا حل نمود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا