سیاست

متن بیانیه صلاح¬الدین ربانی، وزیر امور خارجه در نشست کشورهای عضو کنوانسیون منع ماین

کابل باختر 6 قوس
متن بیانیه صلاح¬الدین ربانی، وزیر امور خارجه در نشست کشورهای عضو کنوانسیون منع ماین
ژنیوا – سویس
جلالتمآبان هیآت محترم،
خانم ها و آقایان،
مسرت دارم از اینکه در هفدهمین نشست کشورهای عضو کنوانسیون ممنوعیت استفاده، ذخیره، تولید و انتقال مین¬های ضد انسان و تخریب آنها، اینجا در ژنیوا، سخنرانی می¬کنم.
از دارالانشای کنوانسیون به خاطر برگزاری این نشست مهم، قدردانی می¬کنم.
همچنان از کشورهای عضو و سازمان های بین¬المللی، به خاطر اشتراک شان در این نشست، سپاسگزاری می کنم.
جلالتمآبان،
بیستمین سالروز تصویب کنوانسیون اوتاوا، در سال گذشته، مناسبت مهمی در راستای دیپلماسی چندجانبه در مورد خلع سلاح و بدین ترتیب، پاسخ جامعی به وضعیت بشری ناشی از مین¬های ضد انسانی، بود.
این کنوانسیون، در جریان دو دهه گذشته، اهمیت خویش را در پاک¬سازی مین، کمک به قربانیان، تخریب ذخایر و بطور گسترده¬ای، به مثابه ابزار برای تثبیت صلح، به اثبات رسانیده است.
حیات ده¬ها هزار انسان، بعد از مرعی¬الاجرا قرار گرفتن این کنوانسیون، نجات یافته است.
افزون بر آن، تعداد کشورهای عضو به 164 کشور افزایش یافته و تعدادی از آنها مکلفیت¬های خویش مبنی بر پاک¬سازی و تخریب ذخایر به منظور ایجاد محیط زیست ایمن¬تری برای همه، را انجام داده اند.
در عین حال، دستیابی ما به هدف کلی رسیدگی به چالش¬های مین زمینی در تمامی جوانب، نیازمند عملکرد مؤثرتر و پایدارتری، تحت چارچوب تلاش¬های جدی بین¬المللی است.
هنوز هم مناطق زیادی در سراسر جهان، به دلیل پاک نبودن از مین، غیر قابل دسترس اند.
ما در حال مبارزه با چالش¬های جدید، به ویژه در مناطق جنگ، برخاسته از مناطق وسیع مملو از مین زمینی و سایر مواد انفجاری، به شمول مناطقی که توسط گروه¬های تروریستی و گروه¬های مسلح غیر دولتی، هستیم.
ما برای مبارزه با این چالش، نیاز به بلند بردن سطح آگاهی در مورد نقش برنامه¬های مبازره با مین در سطوح ملی و بین¬المللی، داریم.
علاوتاً، ما باید شبکه¬های مشارکت¬ برای تسریع تلاش¬های مین¬پاکی را نیز وسعت دهیم.
در این زمینه، از کشورهای کمک¬کننده، سازمان¬های بین¬المللی و سایر شرکا، به خاطر حمایت و سهم¬گیری¬ در ساحات کلیدی پاک¬سازی مین، کاهش خطر، کمک به قربانیان، تخریب ذخایر و همچنان ایجاد ظرفیت، سپاسگزاری می¬کنم.
خانم¬ها و آقایان،
افغانستان در نتیجه ده¬ها سال جنگ، یکی از متأثرترین کشورها از مین، در جهان است.
مردم ما به طور روزمره از تأثیرات فزیکی و روانی مین¬های زمینی رنج می-برند.
در سال 2017، بیشتر از 2000 افغان، توسط مین و مواد انفجاری باقی¬مانده از جنگ، جان¬های شان را از دست دادند.
مطابق تعهد قوی ما برای جهان عاری از مین، افغانستان یکی از طرف های متعهد به کنوانسیون اوتاوا، بعد از الحاق به این کنوانسیون در ماه سپتمبر 2002، بوده است.
ما تدابیر ملی را جهت همآهنگ¬سازی اولویت¬ها وی سیاست¬های ملی در مورد اسناد مختلف بین¬المللی، افزون بر کنوانسیون اوتاوا، جهت گسترش پاسیخ ملی و بین¬المللی خویش برای رسیدگی به موضوع مین¬های زمینی و سایر مواد انفجاری، روی دست گرفته ایم.
این تدابیر همچنان شامل کنوانسیون سلاح¬های متعارف، کنوانسیون بمب خوشه¬ای و کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت، می¬گردد.
بر اساس برنامه مین¬پاکی افغانستان که یکی از قدیمی¬ترین برنامه¬های مین¬پاکی در جهان بوده و توسط اداره مدیریت حوادث ما مدیریت می¬گردد، تلاش¬های زیادی برای اینکه افغانستان، عاری از مین گردد، بخرچ داده شده است.
در این زمینه، با خرسندی گزارش می¬دهیم که تقریباً 3000 کیلومتر مربع زمین از مین پاک¬سازی گردیده و بیشتر از 19 ملیون مین زمینی و مواد انفجاری باقی¬مانده از جنگ، از آغاز فعالیت مین¬پاکی در 1989، تخریب گردیده است.
این امر نمایانگر پیشرفت تلاش¬های ما، برای پاک¬سازی مین، در مسیر مثبت می¬باشد.
ما جهت حفظ این دستآوردها کار می¬کنیم و متعهد به اکمال تخریب مین¬های ضد انسان در افغانستان، الی ماه مارچ 2023 هستیم.
برنامه ماین¬پاکی ملی ما منتج به ایجاد فرصت کار برای هزارها افغان جهت بهبود زندگی آنان در ساحات مختلف کشور، نیز گردیده است.
با وجود دستأوردهای گذشته، کار بالای تبدیل شدن به یک کشور عاری از مین، هنوز جریان دارد.
اگرچه بخش عمده ساحات دارای ماین، پاک¬سازی گردیده است، 2000 کیلومتر مربع زمین هنوز هم دارای مین بوده که تقریباً 1500 قریه را در کشور متأثر ساخته است.
خانم¬ها و آقایان،
برای تطبیق کامل برنامه ماین¬پاکی ما، وجه مالی مکفی، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
ما از سهم مالی بورد شبکه شرکا، برای تطبیق پلان ملی ماین¬پاکی ما، سپاسگزاریم.
با آن هم، کمبود وجه مالی، نگران¬کننده بوده که باعث کاهش تعداد کارمندان برنامه مین پاکی افغانستان گردیده است.
برای نیل به هدف، ما تقاضای کمک اضافی مالی جهت فعالیت¬های پاک¬سازی مین در سال جاری جهت نیل به هدف پاک¬سازی مین در سال 2023، کرده ایم.
ما خوش¬بین هستیم که با تداوم حمایت جامعه بین¬المللی، می¬توانیم خطر مین زمینی را کاهش داده و بالاخره برطرف کنیم.
با انجام این کار، ما می¬توانیم دره هایی مملو از مین را به جاهایی مبدل کنیم که اطفال ما در آنجا آزادانه، بدون ترس قدم بزنند.
هیآت محترم،
افغانستان نه تنها با مین¬های ضد انسان و مهمان منفجرناشده، بلکه با بمب-های کنار جاده¬ای (دستگاه انفجاری ابداعی) که توسط گروه¬های تروریستی در افغانستان بکار برده می¬شود، نیز مواجه است.
مبارزه با بمب¬های کنار جاده¬ای امر ضروری دیگری است که توسط افغانستان، به سطح ملی و بین¬المللی دنبال می¬گردد.
امسال، بار دیگر، افغانستان مذاکرات قطع¬نامه مجمع عمومی ملل متحد در مورد مبارزه با تهدید بمب¬های کنار جاده¬ای را همآهنگ نمود.
این قطع¬نامه بالای اهمیت تعدادی از ضروریات کلیدی: تقویت آگاهی جهانی، تشریک معلومات و افزایش سهم جامعه بین¬المللی در ایجاد رویکرد جامع برای مبارزه با تهدید رو به افزایش بمب¬های کنار جاده¬ای، تأکیید می¬ورزد.
خانم¬ها و آقایان،
برای تآثیرگذاری کامل کنوانسیون اوتاوا، ¬تعمیم از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در این زمینه، افغانستان به این کنوانسیون، یک طرف متعهد باقی مانده و از پیشرفت متداوم در این زمینه، حمایت می¬کند.
من یک نامه شخصی عنوانی وزرای محترم طرف¬های غیر دولتی، جهت تشویق حکومت¬های آنها برای پیوستن به این کنوانسیون تشویق کنند.
در این نامه، بالای اینکه چگونه الحاق کشورهای جدید، سهم بزرگی در تصویب جهانی کنوانسیون در راستای نیل به یک جهان عاری از مین خواهد داشت، تأکید ورزیده ام.
ما امیدواریم که افزایش تعداد کشورهای الحاق¬کننده به کنوانسیون اوتاوا، ادامه یابد.
در خاتمه، از کشورهای کمک¬کننده و همچنان سازمان¬های بین¬المللی دولتی و غیر دولتی، به خاطر حمایت و سهم ارزشمند شان در پیشرفت کار، سپاسگزاری می¬کنم.
ما از تمامی کشورهایی که هنوز به کنوانسیون اوتاوا نپیوسته اند، تقاضا می-کنیم تا به این کنوانسیون بپیوندند.
بیایید نشست امسال را به مثابه آغاز یک مرحله جدید پیشرفت ملموس¬تر بین-المللی در مبارزه با مین¬های ضد انسان و مواد انفجار باقی¬مانده از جنگ، تحت چارچوب¬های بین¬المللی و اسناد قانونی، یادداشت کنیم.
افغانستان نه تنها یک شریک قابل اعتماد، بلکه یک مدافع و سرعت¬بخشنده در نیل به اهداف و روحیه کنوانسیون منع مین ضد انسان خواهد بود.
تشکر. 
#نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا