تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات روزنامه های حکومتی که درپایتخت به چاپ می رسند دوشنبه 29 میزان

کابل باختر/ 29/ میزان
روزنامه های اصلاح ، انیس و هیواد در شماره های امروز شان علاوه برنشر اخبار و گزارشهای روزبه بحث روی مسایل دینی ، سیاسی و نظامی نیز پرداخته اند.
اصلاح مقاله یی را دربرگه دوم زیر عنوان " علما سکوت نکنند " تحریر کرده است و نویسنده آن نگاشته ، قرآن بزرگترین کتاب آسمانی است که برای هدایت بشرنازل شده است . ترجمه " این کتاب که شکی درآن نیست هدایتگر پرهیزگاران و تقوی پیشه گان است . ماه رمضان ماهی است که درآن قرآن نازل شده و هدایتی برای مردمان و نشانه های آشکارهدایت و فرق گذارنده بین حق و باطل ، خوب و بد ، زشت و پلشت و نورو ظلمت است و ما از قرآن آنرا نازل کردیم که شفاء و رحمت برای مومنان است " ما قرآن را نازل کردیم و ما نگهبان آنیم " به تحقیق پیامبران را با نشانه های آشکار " هدایت "فرستادیم و با آن کتاب " قرآن " و میزان نازل کردیم تا مردم اقامه قسط و عدل کنند و … این همه بیانگر این است که قرآن این حبل الله المتین که به قول علی " ع" رشته محدود بین آسمان و زمین است ، کتابی است که در قاموس دین حنیف و شرع مبین از حرمت و جایگاه برین بهره دارد.
درادامه سرمقاله آمده است ، اما دیدیم که در رویداد ولایت لوگر تروریستان و دهشت افگنان بد نیت و بد کردار از قرآن به عنوان بمب استفاده کرده و آن را وسیله کشتار بنده گان خدا در حال عبادت و در مقدس ترین مکان که مسجد مسلمین است و آنهم واجب الاحترام و لازم الحرمه قراردادند و خون بنده گان خدا را در حال عبادت و پرستش آن ذات کبریایی به فرش مسجد به زمین ریختند و مسجد را با خون آنان رنگین کردند.
مطالب دیگر اصلاح زیراین عناوین منتشر شده اند " فیصله لویه جرگه نشانگر اداره ملت ، اردوی ملی افغان و وسایط درکار افتاده و پارچه پارچه  آن و نتایج منفی عدم امضای پیمان امنیتی و دفاعی سخن انیس زیر عنوان پیمان امنیتی باید تضمین منافع ملی باشد در برگه نخست تحریر گردیده است.
نویسنده آن نگاشته ، پس از آنکه بحث خروج نیروهای خارجی از افغانستان مطرح شد ، حکومت افغانستان به منظور تضمین حمایت های بین المللی ازاین کشور و حفظ دست آورد های گذشته پیمان های ستراتیژیک را با قدرت ها و کشورهای بزرگ به امضاء رسانید .
یکی از پیمان هایی که میتواند حمایت جامعه جهانی به ویژه ایالات متحده امریکا را از افغانستان پس از سال 2014 وخودکفایی افغانها درعرصه های مختلف نهادینه سازد ، پیمان استراتیژیک میان افغانستان و ایالات متحده امریکا است که چندی قبل توسط روسای جمهوری دو کشور دربگرام به امضاء رسید.
درادامه سخن انیس به نقش جرگه ها درحل مسایل کشور پرداخته است .
مطلب دیگری زیر عنوان ترس از هند ، دلیل مداخله اسلام آباد درافغانستان در برگه دوم این روزنامه جلب توجه میکند.
سرمقاله هیواد زیر عنوان تبلیغات نادرست رسانه های غرب درمورد پیمان امنیتی با امریکا " دربرگه دوم آن به چاپ رسیده است و نویسنده آن براهمیت این پیمان برای هردو کشور افغانستان و امریکا پرداخته و ازتبلیغات نادرست و مبالغه آمیز روزنامه های غربی درزمینه انتقاد نموده است.
سایر مطالب هیواد زیر این عناوین به چاپ رسیده است در اهمیت لویه جرگه برای امضای پیمان امنیتی ، هراس افگنی کار دشمنان اسلام ، وطن ، صلح و آزادی است ، آنانیکه جشن و خوشی مردم را به اندوه و ماتم تبدیل میکنند ، دشمنان اسلام هستند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا