جامعه

یوناما تهدید رسانه‌ها از سوی طالبان را تقبیح کرد

کابل – صدای امریکا – 7 سرطان – باختر
هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در واکنش به تهدید طالبان علیه رسانه‌ها در افغانستان گفته است که طالبان به جای توسل به خشونت، از استدلال کار گیرند.
گروه طالبان روز دوشنبه گذشته با نشر اعلامیه‌ یی به رسانه‌های افغانستان هشدار داد که اگر پخش اعلانات تجارتی بر "ضد این گروه" تا یک هفته دیگر از طریق این رسانه‌ها متوقف نشود، این رسانه‌ها مورد "هدف نظامی"قرار خواهند گرفت.
یوناما با تقبیح این هشدار طالبان گفته است که حمله بر اهداف غیرنظامی که رسانه‌ها نیز شامل آن می‌شود، بر اساس قوانین بشردوستانۀ بین المللی منع است.
تدامیچی یاماموتو، نمایندۀ ویژۀ ملل متحد در امور افغانستان گفته است "آزادی مطبوعات در افغانستان با هزینه گزافی به دست آمده است و شمار زیادی از خبرنگاران در افغانستان در حملات محاسبه شده کشته شدند. ما نمی‌توانیم در برابر این اعمال وحشیانه به جز خشم احساس دیگری داشته باشیم."
پیش از این ریاست جمهوری افغانستان نیز در واکنش به هشدار طالبان گفته بود که "حمله به نهادهای رسانه‌ یی در تضاد با ارزش‌های اسلامی و انسانی قرار دارد."
جان بس، سفیر ایالات متحده امریکا در کابل نیز در پیوند با هشدار طالبان در تویترش نوشته است: "ما از طالبان می‌خواهیم که تهدید روزنامه‌نگاران را متوقف کند. خشونت‌های بیشتر علیه خبرنگاران و غیرنظامیان، امنیت و فرصت را برای افغانان به میان نخواهد آورد و نه به طالبان کمک ‌می‌کند تا به اهداف سیاسی خود دست یابند."
بر اساس گزارش سازمان ملل متحد و نهادهای بین المللی مدافع رسانه ها، افغانستان یکی از خطرناک‌ترین کشورها برای خبرنگاران است.
سازمان گزارشگران بدون مرز  از آغاز سال ۲۰۱۹ میلادی تا اکنون، گزارش دست‌کم ۴۵ مورد خشونت، به شمول تهدید، حمله و خشونت جسمی و تخریب رسانه ‌ها را در افغانستان ثبت کرده است.
#  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا