اقتصاد

اختصاص میلیاردها دالر رهبران جهان برای مقابله با ویروس کرونا

بروکسل/ بی بی سی / ۱۶ ثور/ باختر
کمیسیون اروپا یک طرح بین المللی برای تامین هزینه های تحقیقاتی تولید واکسین و دوا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا آغاز کرده است.
خانم اورزولا فن در لاین، رییس کمیسیون اروپا با برگزاری یک جلسه مجازی با حضور رهبران سی کشور جهان، خواستار جمع آوری هشت میلیارد و ۳۰۰ میلیون دالر برای تامین بودجه تحقیقات در این باره شده است.
علاوه بر کمیسیون اروپا، بریتانیا، کانادا، ناروی، آلمان، فرانسه، جاپان و عربستان  دیگر حامیان این طرح استند.
کمیسیون اروپا قرار است یک میلیارد دالر از مبلغ درخواستی را پرداخت کند و ناروی نیز اعلام کرده است به همین اندازه به طرح کمیسیون اروپا سرمایه گذاری خواهد کرد.
فرانسه، عربستان  و آلمان نیز هر کدام نیم میلیارد یورو (تقریبا ۵۵۰ میلیون دالر)‌ به این صندوق اختصاص داده اند.
بریتانیا نیز ۴۸۰ میلیون دالر به این طرح اختصاص داده است.
امریکا، روسیه و چین در این طرح شرکت نمی کنند.
خانم فن در لاین در سخنرانی افتتاحیه خود از همه کشورها خواست تا با حمایت مالی به تلاش جهانی بپیوندند.
جوسپه کونته، صدراعظم ایتالیا، امانویل مکرون، رییس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز با انتشار یک نامه در روزنامه های اروپایی خواهان همکاری جهانی بین محققان، حکومت ها، سازمان های بین المللی، بنیادها و صنایع برای مقابله با همه گیری ویروس کرونا شدند.
آنها همچنان در نامه خود از سازمان صحی جهان حمایت کردند.
دونالد ترامپ، رییس جمهوری امریکا از رویکرد این سازمان به همه گیری ویروس کرونا انتقاد دارد و سهم امریکا در تامین بودجه آن را قطع کرده است.
در حال حاضر ده ها طرح تحقیقی برای ساخت واکسین ویروس کرونا در دست اجرا است که هفت مورد آن به مرحله آزمایش بر روی انسان رسیده است.
کارشناسان می گویند تولید گسترده این واکسین به ۱۲ تا ۱۸ ماه وقت نیاز دارد و تا نیمه سال ۲۰۲۱ مقدور نخواهد بود.
سازمان ملل متحد اعلام کرده است ، تا زمانی که واکسین برای بیماری کووید-۱۹ کشف نشود، زندگی به حالت عادی برنخواهد گشت. #  فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا