جهان

امریکا در تلاش جهانی برای تولید واکسین کووید۱۹ اشتراک نمی‌کند

واشنگتن/ وی او ای/ 13 سنبله/ باختر
امریکا گفته است که در ابتکار جهانی برای انکشاف، تولید و توزیع مساوی واکسین کووید۱۹شرکت نخواهد کرد، زیرا سازمان صحی جهان نقش رهبری را در این تلاش دارد.
در حال حاضر بیش از ۱۷۰ کشور در حال مذاکره برای مشارکت در تسهیلات برای دسترسی جهانی به واکسین کووید۱۹ است.
دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا، با انتقاد از عملکرد سازمان صحی جهان در مدیریت همه‌گیری ویروس کرونا، در ماه جولای گذشته روابط امریکا را با این سازمان قطع کرد.
ترامپ گفت که سازمان صحی جهان در پیوند با همه‌گیری ویروس کرونا، چین محور برخورد کرده است.
جاد دیر، سخنگوی قصر سفید با نشر بیانیه‌ یی گفت: "امریکا برای شکست این ویروس به همکاری با شریکان بین المللی خود ادامه خواهد داد، اما ما محدود به سازمان‌های چند جانبه یی که تحت تاثیر سازمان صحی جهان فاسد  و چین کار می‌کنند، نخواهیم بود."
اداره ترامپ پروژۀ انکشاف سریع واکسین کووید۱۹ را به راه انداخته است که هدف آن فراهم کردن ۳۰۰ میلیون دوز واکسین تایید شده تا ماه جنوری سال آینده است. براساس این طرح امریکا میلیاردها دالر  به تعداد انگشت شماری از شرکت های دارویی برای انکشاف، تولید و آزمایش واکسین احتمالی پرداخته است.
هم اکنون بیش از ۱۶۵واکسین ویروس کرونا در کشورهای جهان زیر کار است که از آن جمله فقط ۲۷ واکسین در مرحلۀ آزمایش بر انسان و فقط چند واکسین معدود در مرحلۀ نهایی آزمایشی رسیده است. فریده بابک

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا