اقتصادTOP

سی هزار پوست قره قل به خارج صادر شده است

مزارشریف/6عقرب/باختر
مسوولان در بخش قره قل در شمال کشور می‌گویند که امسال نزدیک به سی هزار پوست قره قل به خارج صادر شده است و شصت هزار دیگر منتطر پرواز طیاره های تجارتی است.
به گزارش خبرنگارمحلی آژانس باختر؛ بعد از قالین دومین فرآورده صادراتی کشور پوست قره قل است که شهرت جهانی دارد و محل تولید وپرورش قره قل حوزۀ شمال افغانستان است.
اتحادیۀ تجاران پوست قره قل درشمال کشور می گویند: امسال نزدیک به سی هزار جلد پوست قره قل به خارج صادر شده است و شصت هزار دیگر آن منتطر پرواز طیاره های تجارتی اند.
محمد عارف مدیر اداری انستیتوت پوست قره قل بلخ می گوید که با وجود افت این صنعت تجارتی بازهم امسال نزدیک به سی هزار پوست قره قل را به خارج صادر کرده اند؛ اما به نسبت مشکلات سیاسی و اجتماعی که در این اواخر درکشور به وجود آمد؛ شصت هزار پوست دیگر بسته بندی شده است و منتظر پرواز های طیاره های تجارتی است.
محمد عثمان تاجری که بیش از پنجاه سال می شود تجارت قره قل می کند گفت: بعد از قالین دومین فراورد تجارتی افغانستان پوست قره قل بود که علاوه برمصرف داخلی و ساخت کلاه قره قل، به بریتانیا و فرانسه صادر می شد و نیز جوانان در مد و فیشن استفاده می کردند و هر سال هزاران پوست قره قل به خارج صادر می شد.
محمد محسن یکی دیگر از تجار پوست قره قل می‌گوید: سال های پیش علفچرها موجود بود و مردم به پرورش رمه های گوسفند قره قل درشمال کشور مصروف بودند، اما اکنون این صنعت از بین رفته است.
وی از امارت اسلامی خواست که باید برای توسعۀ این صنعت تلاش نیز کند در بازارهای جهانی بازاریابی کند و امنیت را تامین کنند کهمردم دو باره به تربیه مواشی و گوسفند قره قل تلاش کنند.
د-ن-ا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا