گزارش ها

کار فرمایان برای جمعآوری محصول خشخاش در بلخ زنان، کودکان و شاگردان مکاتب را استخدام می نمایند

مزارشریف 2 جوزا باختر
یافته های یک نهاد تحقیقی درولایت بلخ نشان میدهد که در اکثر ولسوالی های آن ولایت کار فرمایان برای جمع آوری محصول خشخاش زنان، کودکان و شاگردان مکاتب را در بدل پول استخدام می نمایند.
به گزارش آژانس باختر، مسوولان دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه شمال کشورعلت این کار را فقر و بیکاری دانستند و میگویند، کودکان و زنان مجبور هستند به خاطر نفقه روزگار خویش در جمع آوری خشخاش اقدام نمایند که این کار از نگاه تمام کنوانسیون های حقوق کودکان مورد نکوهش قرار گرفته است.
یافته های یک نهاد تحقیقی نشان میدهد که در ولایت بلخ درسال روان خورشیدی کشت مواد مخدر نسبت به سال پار چهار برابر افزایش یافته است.
سال گذشته دو هزار هکتار زمین در دو ولسوالی (چمتال و چهار بولک) ولایت بلخ خشخاش کشت شده بود، ولی امسال در هشت ولسوالی ولایت بلخ هشت هزار هکتار زمین خشخاش کشت گردیده است.
اکنون که وقت جمع آوری شیره و یا محصول خشخاش میباشد، به گفته نهاد های تحقیق کننده درمورد کشت وجمع آوری خشخاش در اکثر ولسوالی های ولایت بلخ بخاطر فقر و بیکاری، زنان، کودکان و شاگردان مکاتب سرگرم جمع آوری محصول و یا شیره خشخاش میباشند.
همچنان شماری از مسوولان محلی و باشندگان ولسوالی های بلخ گفتند، کار کودکان در کشت زارهای خشخاش خلاف قانون حقوق کودک میباشد که این کار باعث میگردد تا خشخاش بالای کودکان تاثیر سو و بد داشته باشد و آنان را آغشته به مواد مخدر میسازد.
خواستیم نظریک تن از مسوولان ریاست معارف بلخ را درمورد جمع آوری شاگردان مکاتب آن ولایت را داشته باشیم، ولی او حاضر به گفتگو در زمینه نشد، اما مسوولان دفتر کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه شمال کشور این کار را نکوهش نمودند و میگویند، علاوه بر اینکه کودکان از علم و دانش و سایر حقوق خویش مثل صحت و سلامت محروم می مانند، بلکه آغشته به مواد مخدر نیز میگردند. ختم/دوستی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا