اخبارTOPگزارش ها

اختلاف دیدگاه میان نظامیان و کانگرس امریکا

کابل /۳۴   قوس/  باختر

با آن که کانگرس امریکا دو روز قبل لایحه یی تصویب کرد که به موجب آن اختیارات رییس جمهوری امریکا درخصوص کاهش نیروهای آن کشوردرافغانستان محدود می شود٬ قومندان نیروهای امریکایی در افغانستان گفته است: او دستور کاهش سربازانش را عملی خواهد کرد.

گزارشگرآژانس باختر می نگارد؛ در حالی که شمار عساکر امریکایی در افغانستان تا پنج هزار کاهش یافته است  و مطابق به دستور دونالد ترامپ رییس جمهوری آن کشور این تعداد تا ۲۵ جدی سال روان باید به ۲۵۰۰ تن تقلیل کند٬کنگرۀ آمریکا دو روز قبل٬ لایحه یی را برای جلوگیری از کاهش سطح نیروها در افغانستان تصویب کرد که به موجب آن رییس جمهوری امریکا نمی تواند شمار عساکر آن کشور در افغانستان را بیشتر از ۴۵۰۰ نفر کم کند٬ اما قومندان نیروهای های آمریکایی در این کشورگفت که روند کاهش نیروها به ۲۵۰۰ نفر ادامه دارد

جنرال «اسکات میلر» در تازه ترین اظهاراتش گفته است «من دستور دارم که تا ۱۶ جنوری ‹۲۵ جدی› شمار عساکر امریکایی را در افغانستان به ۲۵۰۰ تن کاهش دهیم این یک دستور است و من در حال عملی کردن آن استم»

این گفته های جنرال  میلر نشان می دهد که میان نظامیان امریکایی و کانگرس آن کشور در خصوص مسئله ماندن و یا رفتن نیروهای های امریکایی اختلاف وجود دارد.

در حالی که کانگرس بر ماندن حداقل ۴۵۰۰ نظامی امریکا در افغانستان تاکید دارد  و به پنتاگون گوشزد شده است که در این مورد به کانگرس گزارش داده شود. همچنان کانگرس هشدار داده است که در صورت تطبیق نشدن این لایحه٬ کانگرس٬بودجۀ نظامی سال ۲۰۲۱ را معطل خواهد کرد.

باید گفت٬کانگرس امریکا٬ ارائه گزارش پیش از کاهش نیروها به کمتر از 4 هزار نفر را  ازسوی پنتاگون به آن مجلس الزامی دانسته است٬ کنگره آمریکا همچنین تاکید کرده است٬ هرگونه کاهش در شمارنیروهای امریکایی در افغانستان باید در هماهنگی با متحدان آمریکا و دولت افغانستان صورت گیرد.

ناتو و شماری از کشور ها خروج از افغانستان را عجولانه خوانده اند و نسبت به پیامد آن هشدار داده اند٬دولت افغانستان بر ماندن و یا رفتن مسوولانه از این کشورتاکید دارد.

نظامیان امریکایی می گویند: ۲۵۰۰ سرباز امریکایی که در افغانستان باقی می‌مانند در کنار مبارزه در برابر گروه‌های هراس‌افگن، مأموریت‌های مشوره و آموزش نیروی‌های دولتی افغانستان را نیز به‌پیش خواهند برد٬مگر در وجود چهار صد هزار نظامی افغانستان٬ حضور ۲۵۰۰ عسکر امریکایی هیچ معنای ندارد٬ آگاهان می گویند که امریکا با این تعداد عسکر درپی حفاظت اداره های استخباراتی و نمایندگی های دیپلماتیک خود در افغانستان است و این تعداد عسکر در امر مبارزه با هراس افگنی هیچ کاری کرده نمی توانند.

این جنرال امریکایی دربخش دیگرسخن هایش از ازدیاد خشونت ها در افغانستان حرف گفته است «سطح خشونت‌ها از سوی طالبان در افغانستان بسیار بلند است من در این باره با طالبان گفت ‌وگو کرده‌ام که سطح خشونت‌ها بسیار بلند است. نیاز است که سطح خشونت‌ها از سوی طالبان باید پایین آورده شود. بهای افزایش خشونت‌ها را مردم افغانستان می‌پردازند.»

جنرال میلر با این گفته ها واضح کرده است که طالبان عامل خشونت اند این در حالیست که  انستیتوت صلح و اقتصاد در تازه ترین گزارش خود٬ طالبان را مرگ بار ترین گروه تروریستی در جهان خوانده است مگر امریکا با این گروه صلح کرده است و با وجود تائید اداره های استخباراتی امریکا که می گویند٬ طالبان رابطۀ نزدیک با القاعده دارند٬ امریکا از عملکرد طالبان چشم می پوشد و بیشتر با این گروه رفتار و گفته های سفارشی دارد و این نشان می دهد که طالبان در برنامه های راهبردی امریکا برای مدت طولانی جا خواهند داشت. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا