جامعه

از روز جهانی نفوس تحت شعار تنظیم خانواده حق بشری است تجلیل به عمل آمد

کابل باختر  26 سرطان
وزارت اقتصاد و صحت عامه،  اداره ملی احصائیه ومعلومات وصندوق جمعیت ملل متحد امروزدر تالارمرکز اطلاعات و رسانه های حکومت از روز جهانی نفوس درحالی تجلیل به عمل آوردند که گفته میشود که اگر رشد نفوس مدیریت نشود سبب بحران بزرگ خواهد شد.
به گزارش خبر نگارآژانس باختر، مصطفی مستور وزیر اقتصاد دراین کنفرانس گفت که نفوس یکی از بهترین اصل و اساس همه برنامه های یک مملکت می باشد چه در بخش اقتصادی و یا چه در بخش اجتماعی هیچ کشور نمیتواند بدون توجه به نفوس پیشرفت های اجتماعی را بدست بیاورد.
وی گفت که نفوس افغانستان در سال 1968 یعنی پنجاه سال قبل از امروز ده اعشاریه پنج ملیون نفر بود، اما امروز سی و یک اعشاره  پنج ملیون نفر است  که سه برابر افزایش در طول 50 سال را نشان میدهد اگر نفوس کشور مدیریت نشود تا 50 سال آینده سه برابر میشود که 100 ملیون نفر خواهد  شد که هشدار دهنده است.
وی اضافه کرد: ما باید بر نامه ریزی درست داشته باشیم چه در سطح تنظیم خانواده وچه برنامه ریزی های بزرگ دولتی.
مسوولان در وزرات اقتصاد افغانستان میگویند که از 15 ملیون و600 هزار افراد واجد شرایط کار در این کشور وجود دارد، بیش از هفت ملیون تن آنان بیکار میباشند.
حسیب الله موحد معاون اداره ملی احصاییه ومعلومات در  رابطه به موضوع گفت که نفوس هر کشور نظر به خصوصیات آن جامعه باید مدیریت شود کشورهای که نتوانستند نفوس شان را مدیریت نمایند به مشکلات جدی مواجع هستند.
موحد بیان کرد که در کشور ما معضل های فراوان  وجود دارد او گفت که رشد نفوس درکشور ما زیاد تر است اگر این رشد مدیریت نشودتا بیست سال در کابل وتا 50 سال آینده افغانستان  به بحران بسیار جدی مواجع خواهد شد.
داکتر احمد جان نعیم معین پالیسی وپلان وزارت صحت عامه  گفت که تنظیم خانواده  یک وسیله مهم برای بهتر ساختن وضعیت زندگی زنان ومردان درافغانستان میباشد وامید وارهستم که این کنفرانس پیامد های مثبت در راستای بهبود دسترسی به تنظیم خانواده درافغانستان داشته باشد.
وی علاوه نمود، نظربه پیش بینی های که صورت گرفته قراراست تاسال 2070 نفوس جهان به اوج خود برسد ودر چهل سال آینده نفوس افغانستان سالانه یک میلیون افزایش خواهد یافت، بر اساس پیشبینی های سازمان ملل متحد نفوس افغانستان تا سال 2025 به 47 میلیون افزایش خواهد یافت و این رقم تا سال 2050  به هفتاد وشش میلیون خواهد رسید.
به گفته وی،بر اساس سروی دیمو گرافی وصحت سال 2015 هر مادر در جریان حیات باروری خویش 5 الی 6 طفل به دنیا می آورد و 90 فیصد زنان متاهل از شیوه های تنظیم خانواده آگاهی دارند، اما از این میان فقد 20 فیصد از این میتود استفاده می کنند. ختم/ مومنه احمدیار

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا