تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل/  اول اسد/ باختر
مشاور امنیت ملی کشور در تازه ترین اظهارات خود گفته است که هراس افگنان خارجی به خصوص شهروندان پاکستانی  در کنار طالبان حضور گسترده دارند.
مفسر آژانس باختر می نگارد :حمدالله محب مشاور امنیت ملی روز گذشته هنگام دیدار با فعالان سیاسی و مدنی در ننگرهار مطرح کرد که تروریستان پاکستانی در کنار طالبان علیه نیروهای امنیتی در جنگ اند و شهر وندان پاکستان در بسیاری ولسوالی های ننگرهار حضور دارند.
تنها ننگرهار نیست که در آن از حضور گسترده هراس افگنان پاکستانی حرف زده می شود.
شب گذشته در یک حمله هوایی  بیست تروریست پاکستانی در ولسوالی معروف قندهار کشته شدند برگ های شناخت که از کشته شدگان باقی مانده است ثابت می کند که آنان شهروندان پاکستان بوده اند.
در شمال افغانستان در سرپل،فاریاب و بدخشان ،هراس افگنان پاکستان در کنار طالبان افغان حضور فعال دارند
این گفته ها  می رساند که طالبان در جنگ با مردم افغانستان تنها نیستند ،بل کشور های خارجی به خصوص پاکستان نه تنها در حمایت مالی و تسلیحاتی این گروه قرار دارند بل با فرستادن شهروندانش به نام های مختلف، به حمایت فزیکی طالبان نیز پرداخته اند .
مقام های پاکستانی با ترفند به این حضور ،انگیزه شخصی می دهند در حالی که روابط کشور ها متکی به میثاق ها و قرار داد های بین المللی استوار است ،وقتی کسی که به نام جهاد  به افغانستان فرستاده می شود، این عمل خلاف این میثاق ها و قرار داد ها پنداشته می شود.
آنچه مهم است حضور شهروندان خارجی در کنار طالبان است که باعث تقویت صفوف جنگی این گروه شده است و بدون شک ادارات استخباراتی پاکستان ، در سربازگیری برای طالبان از میان شهروندان آن کشور و کشور های دیگرنقش اساسی دارد حتا مامورین استخباراتی آٖن کشور در رده های مختلف در کنار طالبان قرار گرفته اند .
رسانه های خارجی باری گزارش دادند که جنگ جاری  در شمال افغانستان را جنرال ارشاد حسین که به شیخ مطیع الله تغییر نام داده است وجنرال بر حال ارتش پاکستان است رهبری می کند او است که برای طالبان در شمال افغانستان پلان و برنامه ریزی می کند
سال پار یک جنرال دیگر پاکستانی که از اودر رسانه ها به نام جنرال شاهد عزیز یاد شده است و درکنار طالبان قرار داشت درجنگ با نیروهای امنیتی افغان کشته شد.
طالبان جنگ جاری در افغانستان را با حضور نیروهای خارجی ارتباط می دهند در حالی که شهروندان کشور های دیگر را  که شیفته ویرانی و کشتار در افغانستان اند و عقده های کلانی در برابر مردم افغانستان دارند جهاد گر نام داده اند و هر ویرانگری ووحشت آنان را نا دیده می گیرند در حالی که از دید مردم  افغانستان،بیگانه، بیگانه است روسی و امریکایی،پاکستانی و عرب ندارد.
هرچند حضور هراس‌افگنان خارجی درجنگ های افغانستان،  به زمان جهاد مردم افغانستان در برابر اشغال شوروی بر می گردد مگر طالبان  زیر فشار سازمان های استخباراتی پاکستان و شماری از کشور های عربی، هراس افگنان خارجی را همچنان به نام جهاد گر در افغانستان حفظ کردند.
با وجود تعهداتی که در توافق صلح با امریکا دارند و مطابق آن باید تمامی روابط شان را با گروه های هراس افگن قطع کنند،مگر حضور گسترده ده ها هراس افگن خارجی در کنار طالبان به وضاحت می رساند که طالبان روابط خود را با گروه های هراس افگن حفظ کرده اند و حفظ می  کنند
حضور شهروندان پاکستان درجنگ های جاری در افغانستان، تخظی صریح از کنوانسیون های جهانی است  ، پاکستان باید در برابر شهروندانش  مسوولیت پذیر باشد و مانع حضور آنان در جنگ وویرانی افغانستان شود.
هچنان به کشور های آسیای میانه، ایران روسیه… لازمی است که درک کنند که پاکستان افراط گرایی مذهبی را در منطقه  ترویج می کند، افراط گرایی را از دهلیز افغانستان به کشور های دیگر گسترش می دهد و بدین گونه منطقه را بی ثبات می کند. # تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا