فرهنگ

انجمن حمایت از میراث های فرهنگی افغانستان نگران آیندۀ آثار تاریخی در کشور است

کابل/ 24  سنبله / باختر
انجمن حمایت از میراث های فرهنگی افغانستان از هیئت جمهوری اسلامی افغانستان وطالبان خواسته است که در جریان مذاکرات صلح٬ چگونگی حفاظت از میراث های فرهنگی را از یاد نبرند.
به گزارش آژانس باختر،انجمن حمایت از میراث های فرهنگی افغانستان امروز  یک نشست دادخواهی را در کابل برگزار کرد.در این نشست اعضای انجمن٬ نگرانی خود را در مورد آیندۀ آثار تاریخی وباستانی افغانستان بیان داشتند.
آنان نگران اند که با پیشرفت های سیاسی در افغانستان ،آثار وداشته های باستانی کشور٬چون سال های هفتاد خورشیدی با خطر تخریب وقاچاق مواجه نشود.
فلیپ مارکی رییس موسسۀ دافا در این نشست نگرانی اش را از این ناحیه اعلام کرد و گفت: موسسۀ دافا از صد سال به این سو در بخش حفاظت از میراث های فرهنگی با افغانستان همکار است وی نگرانی اش را از ناامنی وشکل گیری شرایط تازه بعد از مذاکرات صلح با طالبان٬بیان داشت وگفت که باید داشته های باستانی افغانستان حفظ شود و برای حراست و نگهداری از این آثار٬ همه جواب روشن داشته باشند.
فلیپ مارکی متعهد شد٬ با وجود همۀ مشکلات با حکومت افغانستان در بخش ظرفیت سازی وآموزش کادر ها همکاری خواهند کرد که راهکار خوب به خاطر حفاظت از میراث های فرهنگی به میان آید.
اونگران است که ادامۀ ناامنی و یا شکل گیری تحولاتی مانند دهۀ هفتاد خرشیدی٬آنان را از ادامۀ کار در افغانستان باز دارد.
نجیبالله شینواری رییس آژانس باختر گفت:ما دررابطه به حفاظت میراث های فرهنگی به آگاهی عامه نیاز داریم که هر شهروند میراث های فرهنگی را متعلق به خودش بداند وآنرا حفظ کند.
شینواری آثار فرهنگی را هویت  و وسیلۀ ارتباط نسل ها دانست وافزود هرگاه نسلی میراث های فرهنگی اش را از دست می دهد،در جستجوی هویت خود سرگردان می شود .
میرعبدالروف ذاکررییس انجمن حمایت ازمیراث های فرهنگی افغانستان،عصمت الله عثمانی استاد پوهنتون کابل ،فایقه لحظه فیضی معاون انجمن ،حکیمیار ونجیب الله منلی در رابطه به موضوع صحبت کردند و تاکید کردند که باید تمامی جناح های دخیل منازعۀ در افغانستان راهکار روشن وواضح در مورد حفاظت از داشته های باستانی افغانستان داشته باشند .
در اخیر اعضای انجمن حمایت از میراث های فرهنگی  افغانستان قطعنامه یی صادر کردند که آن راپوهاند محمد رسول باوری عضو موسسان انجمن یاد شده به خوانش گرفت.
در بخشی ازاین قطعنامه آمده است:میراث های فرهنگی ،آبدات تاریخی وآثارباستانی که بازگوکنندۀ هویت ملی افغانان است و باید از آنها محافظت صورت گیرد .
-کنوانسیون سال 1945،لاهه و ضمیمه ۱۹۷۰ و۱۹۹۵ آن که در مورد محافظت آثار فرهنگی در جریان منازعات مسلحانه وباز گشتاندن آثار قاچاق شده بیان مشخص دارد، به گونۀ مکمل در افغانستان رعایت شود.
انجمن حمایت از میراث های فرهنگی افغانستان از رییس جمهوری کشور خواست که در هیئت تعیین شده  برای مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان یک یا دو تن از متخصصان میراث های فرهنگی شامل شوند که در جریان مذاکرات٬ به خاطر حفظ ونگهداری میراث های فرهنگی کشوربحث های لازم داشته باشند وتعهد شان را در حفظ و نگهداری میراث های فرهنگی کشور بسپارند.فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا