سیاست

اشتراک و کاندید شدن زنان افغان برای جامعه بین‌المللی، اولویت نخست انتخابات بود

نشریه دیپلومات- باختر4عقرب
نشریۀ دیپلومات به شرکت مردم در انتخابات ۲۸ میزان با توجه به نگرانی‌های امنیتی و ادعاهای تقلب، تمرکز کرده است.
به نوشته نشریه، انتخابات شنبه و یکشنبه، به صورت مؤفقانه برگزار شد و یک بار دیگر، تعهد و اعتماد به قدرت دموکراسی و صندوق‌های رأی دهی به اثبات رسید.
در ادامه آمده که با وجود گشایش دیرتر برخی از مراکز رأی دهی، انتخابات مؤفقانه سپری شد و برای شماری از مراکز روز یکشنبه هم برای رأی دهی فرصت بود.
دیپلومات در عین حال از جنگسالاران، شماری از سیاسیون و اعضای فعلی پارلمان افغانستان یادآور شده که فرزندان‌شان را برای رقابت در انتخابات، به میدان آوردند.
نشریۀ دیپلومات نوشته که برای تمویل کننده‌های بین‌المللی، حقوق زنان اولویت نخست انتخابات بود، اما تا هنوز این مسئله یک چالش بزرگ برای حکومت افغانستان و نظام سیاسی این کشور دانسته می‌شود.
با این هم، برای نویسنده قابل اهمیت دانسته شده که از میان نامزدان ولسی جرگۀ افغانستان، ۶۴ درصد شان مردان و ۳۴ درصد هم زنان بودند.
دو درصد باقی مانده برای کوچی‌ها، سیکهـ‌ها و هندو های افغانستان اختصاص داده شده است.
به نوشته نشریۀ دیپلومات، انتخابات این هفته به چند دلیل خیلی مهم بود و با اهمیت‌ترین نکته همین است که رأی دهی یک آزمون بزرگ برای افغانستان، در آستانۀ انتخابات ریاست جمهوری دانسته می‌شود، انتخاباتی که قرار است در ماه حمل و پس از شش ماه برگزار شود.خلیل

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا