اقتصاد

کاردوپروژه درولایت سمنگان افتتاح شد

ایبک / باختر/ 10/ عقرب
کارقیرریزی چهارده کیلو متر سرک درولایت سمنگان تکمیل و ازسوی وزیر فواید عامه ووالی  آنولایت  افتتاح شد.
درمراسم که به همین مناسبت درصحن ریاست فواید عامه این ولایت ترتیب گردیده بود انجنیر ضیا همایون رییس فواید عامه سمنگان طی صحبت درمورد سرک مواصلاتی ولسوالی فیروزنخجیرگفت: کاراین سرک که از شاهراه عمومی کابل مزارشریف درمنطقه پوزه فیروز نخجیر شروع گردیده و در مرکز این ولسوالی ختم گردیده است.
به گفته وی طول این سرک چهارده کیلو متر وعرض آن شش متر بوده به ضخامت پنج سانتی متر قیرریزی گردیده و هزینه آن پانزده اعشاریه هشت میلیون افغانی ازطریق بانک جهانی پرداخت شده است.
وی گفت : این سرک درابتداء توسط وسایط ثقیل سرک سازی به ارتفاع یکصد و پنجاه سانتی مترپرکاری تحکیمات و بدنه سازی شده و درمسیر آن بیست و هشت پلچک به سایزهای مختلف ، یک پل به طول یازده متر و همچنان به منظور حفاظت سرک ازسیلاب های موسومی به طول 891 متر دیوار استنادی به طور اساسی و پخته اعمار شده است.
درهمین حال مردم و مسوولان محلی ولسوالی فیروزنخجیر از بهره برداری این سرک اظهار خورسندی نمودند.
محمد همایون برلاس ولسوال فیروزنخجیر میگوید: با بهره برداری این سرک مشکلات ترانسپورتی بیشتر از 24 هزار باشند گان این ولسوالی با ایبک مرکز سمنگان و همچنان شهر مزارشریف حل گردیده است.
ولسوال افزود: این ولسوالی یکی از ولسوالی های زراعتی سمنگان بوده و 98 درصد مردم آن به شغل باغداری به خصوص درپرورش تاک های انگور مشغول میباشند که درسال روان باغداران این ولسوالی حدود هفت هزار تن انگور حاصل برداشتند.
با بهره برداری این سرک آنان میتوانند محصولات شان را به شکل مطمین انتقال داده و آن را به کشور های پاکستان وبازارهای داخلی به فروش برساند.
همچنان رییس فواید عامه سمنگان گفت: پروژه دومی شامل آغاز کار قیرریزی حدود بیست وپنج کیلو متر جاده های داخل شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان میباشد.
وی گفت این جاده ها درابتداء توسط وسایط ثقیل سرک سازی تحکیمات و بدنه سازی شده و بعداً به عرض هفت مترقیرریزی گردیده که در مسیر آن ده پلچک  و پیاده روهای دوطرف جاده به طوراساسی و پخته کانکریت ریزی میگردد.
به گفته وی هزینه این پروژه ششصد و چهل و دو میلیون افغانی از بودجه انکشافی وزارت فواید عامه پرداخت شده و کار آن درمدت یکسال آینده تکمیل و به بهره برداری سپرده خواهد شد.
درهمین حال قاضی نقیب الله تاتار رییس شورای ولایتی سمنگان درمراسم افتتاح این پروژه ها به نمایندگی ازمردم گفت ازاینکه سرک ولسوالی های خرم سارباغ وروی دوآب این ولایت دریک مسیر قرار داشته وهمچنان سرک مواصلاتی ولسوالی های دره صوف بالاو دره صوف پائین دریک مسیر قرار گرفته و این دوسرک چهارولسوالی را به شهر ایبک مرکز ولایت وصل میکند هرکدام یکصدو بیست کیلو متر طول دارد.
به گفته وی ازاینکه بزرگترین معادن ذغال سنگ کشور سالانه دولت از مدرک فروش ذغال سنگ آن بیشتر از سه میلیارد و پنجصد میلیون افغانی عواید پول بدست میاورد خامه بوده و رانند گان که ازاین مسیر ذغال سنگ را انتقال میدهند به نسبت خرابی راه به مشکلات جدی مواجه بوده و حتی درفصل زمستان انتقال ذغال سنگ توقف میگردد.
رییس شورای ولایتی از وزیر فواید عامه خواست درمورد قیرریزی این سرک ها توجه نموده و دربودجه سال 1396 آن را درنظر بگیرند.
از سوی هم انجنیر محمود بلیغ وزیر فواید عامه کشور در مراسم افتتاح این پروژه ها صحبت نموده گفت: مشکلات سرک مواصلاتی چهار ولسوالی که ازطرف رییس شورای ولایتی مطرح گردید این سرک ها از طریق انجنیران آن وزارت ازنگاه اقتصادی اجتماعی و امنیتی سروی گردیده و بعداً در زمینه اجرات خواهد شد.
وزیرفواید عامه گفت :همچنان پروژه قیرریزی بیست کیلومتر سرک از مرکز ولسوالی دره صوف بالا شروع شده الی معدن شبا شک این ولسوالی ختم میگردد نیز منظور گردیده و این پروژه ها طی مراحل تدارکاتی قرار داشته و درصورت تطبیق آن ، مشکلات زیاد رانند گان از بابت انتقال ذغال حل خواهد شد.
دراخیر سرک قیرریزی شده مواصلاتی ولسوالی فیروزه نخجیر و همچنان آغاز کار قیرریزی سرک های داخل شهر ایبک توسط وزیر فواید عامه ومسوولان محلی افتتاح گردید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا