سیاست

رییس اجراییه کشور: خواسته‌های متناقض طالبان، روند صلح را به بن‌بست مواجه می‌کند

کابل باختر ۲۸ سرطان
رییس اجراییه کشور در کنفرانس تحلیلی صلح گفت که خواسته‌های طالبان در روند صلح متناقض و غیرعملی است.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست اجراییه به آژانس باختر: داکتر عبدالله عبدالله در این کنفرانس که در کابل برگزار شد، گفت که طالبان هم خروج نیروهای خارجی را از افغانستان می‌خواهند و هم حاضر به مذاکره نیستند؛این ممکن نیست.
رییس اجراییه افزود که طالبان می‌گویند، صلح می‌خواهیم و با قوت‌های خارجی آتش بس می‌کنیم نه با جانب افغانستان. با این تعداد مذاکره می‌کنیم و با تعداد دیگر نه، این مذاکره و صلح نیست. بلاخره در افغانستان همین‌ها هستند.
داکتر عبدالله عبدالله گفت که باید با صلح امنیت سرتاسری بیاید نه این که یک گروه توافق کند و گروه دیگر حمایت شوند که به جنگ و کشتار مردم افغانستان ادامه دهد. چنین صلح معنی ندارد.
رییس اجراییه کشور تاکید کرد که طالبان به این فکر نباشند که امریکایی‌ها از افغانستان خارج شوند و پس از آن با زور به هدف شان دست مي‌یابند.
داکتر عبدالله عبدالله گفت که اگر طالبان به صلح باورمند هستند با آتش بس موافقه کنند. زمان مذاکره رو در رو و مستقیم فرا رسیده است؛ اما درباره آینده و سرنوشت افغانستان مردم تصمیم می‌گیرند.
رییس اجراییه بیان داشت که اکثریت مردم افغانستان صلح می‌خواهند و تحقق آن را اولویت اصلی شان می‌دانند. در این صورت مسوولیت بیشتر جنگ متوجه طالبان است.
داکترعبدالله عبدالله به بعد داخلی صلح پرداخت و گفت : اگر ما نتوانیم یک صدای واحد در روند صلح داشته باشیم نباید کسی را ملامت کنیم.
رییس اجراییه کشور با ابراز قدردانی از ابتکار آلمان در نشست قطر گفت که آن کشور در گزینش هیئٔت چاره نداشت. اگر مثل گذشته ترکیب هیئٔت را به جانب افغانستان واگذار می‌کرد، هفته‌ها طول می‌کشید و بی‌نتیجه می‌ماند. چون همه بر حضور افراد خودشان تاکید دارند.
داکترعبدالله عبدالله افزود که برخوردها در ارتباط صلح باید مسوولانه باشد. مردم افغانستان به کسی اجازه نمی‌دهند که به خاطر منافع خودش مانع صلح شود.
در اخیر، داکتر عبدالله عبدالله از ابتکار مسعود عزیزی مسوول برگزاری این نشست قدردانی کرد و این نشست‌ها را مفید و راهگشاه خواند.احمد ضیا احمدی

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا