امنیت

یگانه اسیر نظامی امریکا در افغانستان تبادله میشود

کابل باختر 30 دلو
اخباری وجود دارد که مقام های امریکایی تلاش های را آغاز کرده اند  تا غرض تبادلۀ  یگانه اسیر نظامی آن کشور که درقید طالبان است مذاکرات را با این گروه انجام دهد .
به گزارش آژانس باختر، بریدمن بوبیرگدال درسال 2009 میلادی درحالت نشه در یکی از ولسوالی های  ولایت پکتیکا در حالیکه قصد شنا داشت از سوی طالبان به اسارت در آمد و از آن زمان  تا کنون درقید این گروه است.
با آنکه طالبان درطول جنگ دوازده ساله شان با عساکر افغان هیچ عسکر اسیر شده افغان را زنده نگذاشته اند  مگر بریدمن بوبیرگدال با آنها زندگی میکند از لباس افغانی استفاده  می نماید و آنچنانکه از تصاویر  ویدیویی او که چند بار از سوی طالبان نمایش داده شده برمیاید که صحت خوب دارد و از زندگی با طالبان خوش به نظر می رسد.
دو سه سال قبل تصویری ازاین  بریدمن امریکایی درسایت های انترنتی به نشر رسید که از حکومت کشورش خواست تا عساکر  امریکایی را از افغانستان خارج کند تا او زنده بماند با آنکه مقام های امریکایی به این درخواست عسکر اسیر شده خود توجه نکردند اما به بوبیرگدال هیچ آسیبی نه رسید .
گفته شده که طالبان منظماً محل اخفای بوبیرگدال را تغییر میدهند جای شک هم نیست که او اکنون در مناطق قبائیلی  آنهم نزد طالبان پاکستانی باشد.
نشان های وجود دارد که احتمالاً بوبیرگدال آخرین روزهای زندگی مشترک با طالبان را سپری  میکند ، زیرا قرار است  این بریدمن جوان با پنج عضو بلند پایه طالبان که در گوانتانامو در بند بسر میبرند تبادله شود .
آن چنانکه از سخنان جین ساکی سخنگوی وزارت خارجه امریکا  برمیاید  توافق شده که پنج زندانی  طالب مقیم درگوانتانامو به قطر انتقال یابند ومدت باقی مانده حبس خود را در آن کشور سپری کند درحالیکه این حرکت میتواند یک معامله باشد زیرا قطر به سوی طالبان  به عنوان متحد استراتیژیک درمنطقه نگاه میکند وبدون شک قطر محل حیات وزندگی آرام این پنج عضو طالبان خواهد بود.
جین ساکی تائید میکند که آنها هر روز  ازطریق استخباراتی، فعالیت های نظامی  ودیپلوماتیک درتلاش اند تا بوبیرگدال  آزاد شود و با خانواده اش یکجا گردد . با آنکه  این مقام وزارت خارجه امریکا  واضح نساخته  منابع  که با آنها  تماس دارند کی ها اند.
  مگر آگاهان امور جداً به این باور اند که مقام های پاکستانی وقطری دراین کار زار  فعال  اند زیرا هر دو کشور  به گونه یی بر طالبان نفوذ دارند و از آن سود میبرند.
همچنان واضح نگردیده پنج عضو گروه طالبان که در گوانتانامو بسر می برند و قرار است  در بدل آزادی  بریدمن بوبیرگدال آزاد شوند کی ها خواهند بود، احتمالاً  خیرالله خیرخواه که در زمان حکومت طالبان وزیر  داخله و والی هرات بود شامل این پنج نفر باشد . 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا