سیاست

محمد اشرف غنی رئیس‌جمهور با اعضای خانواده های شهید حاجی حیات خان و شهید محمد‌عمر، غمشریکی کرد

کابل باختر 21 اسد
محمد اشرف غنی رییس جمهوری اسلامی افغانستان امروز با اعضای خانواده های شهید حاجی حیات خان بزرگ ق.می و شهید محمد عمر افسر کندک اول لوای چهارم قول اردوی 201 سیلاب ، غمشریکی کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در مراسمی که بدین مناسبت در ارگ برگزار گردید، رئیس‌جمهور ، شهید حاجی حیات‌خان و شهید محمد‌عمر را دو شخصیت وطن‌‌دوست خواند و گفت که آنان جان‌های شان را در راه امن و ثبات کشور و رفاه مردم قربانی کردند. وی با قدردانی از فداکاری‌های آنان، مراتب تسلیت خویش را به اعضای خانواده های شهید حاجی حیاتخان و شهید محمدعمر و مردم ولایت های ننگرهار و لغمان ابراز داشت و برای شهدا بهشت برین، استدعا نمود.
سپس حاجی سیدرحمان، با اشاره به شخصیت صلح‎خواه و تلاش‎های اجتماعی حاجی حیات‎خان، به رئیسجمهور اطمینان داد که راه وی را تعقیب می‌کند. وی ضمن تشکر از ابراز تسلیت رئیس‌جمهور، پیشنهاد نمود که در خصوص تعلیم و تربیت کودکان خانوادۀ شهید حاجی حیات‌خان توجه صورت گیرد.
بعداً مولوی عبدالقهار روحانی در صحبتی، گفت که شهید محمدعمر با فداکردن جانش، زندگی دیگران را نجات داد. وی افزود که مادر شهید محمدعمر به دیگر فرزندانش نیز توصیه کرده است که در دفاع از کشور و رفاه مردم ، راه شهید محمدعمر را تعقیب نمایند.
متعاقباً رئیس‌جمهور کشور صحبت کرد و با اشاره به تلاش‌های شهید حاجی حیات‌خان، گفت که از برکت وی، قیام‌ کنندگان و مردم در کوت، هسکه مینه و نازنیان ولایت ننگرهار، گروه داعش را به شکست مواجه ساختند. وی افزود که این شهید در تاریخ افغانستان جایگاه بلند خواهد داشت و شجاعت و مبارزه های شهید حاجی حیات خان، شهید محمد عمر و صدها هزار قهرمان دیگر، بقای این خاک را تضمین می‌کند.
رئیس‌جمهور کشور با بیان قهرمانی‌های شهید محمدعمر، گفت که وی در ظرف چند ثانیه بنابر روحیۀ اسلامی و ملی که داشت، تصمیم گرفت تا برای نجات هموطنان اش، این خطر را قبول کند. وی افزود که در قسمت آموزش اطفال این دو شهید توجه و رسیدگی خواهد شد.
رئیس‌جمهور با اشاره به نصایح مادر شهید محمدعمر به سایر پسرانش، گفت که راهنمایی این چنین مادران برای فرزندان، باعث بقا، کامیابی و صلح دایمی در کشور می‌شود.
محمداشرف غنی به وزیر دفاع ملی و مسئولین مربوطه هدایت داد تا در قول اردوی ۲۰۱ سیلاب به نام شهید محمدعمر و همچنان در ننگرهار و یا کابل به نام شهید حاجی حیات‌خان، منار یادبود اعمار نمایند.
در اخیر، اسدالله غضنفر مشاور فرهنگی ریاست‌جمهوری، فرمان رئیس‌جمهور کشور را در خصوص تفویض مدال دولتی فاتح غازی محمد ایوب‌خان برای نوازشریف پسر شهید حاجی حیات‌خان و تفویض مدال دولتی غازی میربچه خان به بی بی فاطمه مادر شهید محمد عمر افسر کندک اول لوای چهارم ۲۰۱ قول اردوی سیلاب، قرائت کرد. سپس رئیس جمهور مدال های متذکره را به آنان تفویض نمود.#نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا