اخبارجهان

سیف‌الاسلام قذافی نامزد انتخابات ریاست جمهوری لیبیا شد

طرابلس/24عقرب/باختر

سیف‌الاسلام قذافی، پسر معمر القذافی دیکتاتور پیشین لیبیا، روز یکشنبه برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۴ دسمبر در لیبیا ثبت نام کرد.

به دنبال یک دهه کشمکش، جنگ و نابسامانی، انتظار می‌رود انتخابات ریاست جمهوری نقطۀ پایان خشونت‌ها در لیبیا باشد.

کمیسیون عالی انتخابات ملی لیبیا با نشر بیانیه‌یی حضور سیف‌الاسلام را در رقابت‌های انتخاباتی تایید کرده است و گفته است که او “همه شرایط قانونی نامزد شدن در انتخابات” را تکمیل کرده است.

سیف‌الاسلام قذافی از سوی محکمۀ بین‌المللی جرایم به ارتکاب جنایت علیه بشریت در جریان شورش‌های مردمی سال ۲۰۱۱ متهم شده است؛ شورش‌هایی که به سرنگونی دیکتاتوری معمرالقذافی و کشته شدن وی منجر شد.

سیف‌الاسلام چند سال پیش در یک محاکمۀ غیابی از سوی یک محکمه در طرابلس، به اتهام ارتکاب جرایم به مرگ محکوم شده بود.

سیف‌الاسلام ۴۹ ساله در ماه جولای سال روان به روزنامۀ نیویارک تایمز گفت که در نظر دارد دوباره به سیاست برگردد و به گفتۀ خودش “وحدت از دست رفته را در لیبیا احیا کند.”

ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی لیبیا دوشنبه گذشته آغاز شد. قرار بود هر دو انتخابات در یک روز و به تاریخ ۲۴ دسمبر برگزار شود، اما پارلمان لیبیا در اوایل ماه اکتوبر تصمیم گرفت که برگزاری انتخابات پارلمانی تا ماه جنوری به تاخیر بافتد.

قدرت‌های خارجی تاکید دارند که انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی لیبیا، آن گونه که سال گذشته در گفت وگوهای به رهبری ملل متحد توافق شد، در عین روز برگزار شود.

شماری از رهبران جهان جمعۀ گذشته نشستی را در مورد لیبیا در شهر پاریس برگزار کردند و با اشاره به انتخابات رودرراه آن کشور گفتند که مردم لیبیا بر سر “چهارراه” برای تعیین مسیر آینده و پایان نابسامانی در کشورشان قرار دارند.

ف/ب

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا