اقتصاد

راه اندازی پروژه های بزرگ اقتصادی درمنطقه با اهمیت است

کابل باختر/15/ ثور
پروژه کاسا یکهزار یکی ازپروژه های با اهمیت منطقه یی است که به دلایل امنیتی کار آن به تعویق افتاده است .
گزارشگر آژانس باختر می نگارد ، بنا به گزارش ها، داکتر عبدالله عبدالله رییس اجرائیه به منظور امضا قرار دادکاسا یک هزار دراینده نزدیک به تاجکستان سفر میکند تا قرار داد این پروژه به تعویق افتاده را امضا کند.
قراربود قرار داد این پروژه میان افغانستان ، تاجکستان ، قرغزستان و پاکستان درماه نوامبر سال 2007 میلادی امضامیشد . اما به دلایل نا امنی ها امضا این پروژه به تعویق افتاد.
تحقق این پروژه، انتقال 1300 میگاوات برق از قرغزستان را به پاکستان درقبال دارد و حدود سی تا چهل ملیون دالر سالانه افغانستان از آن عاید میکند.
گذشته از آن سه صد میگاوات برق به قیمت ارزانتر بدسترس افغانستان قرار میگیرد.
به هر صورت رهبری افغانستان بارها تاکید کرده است که رقابت های نا سالم و بازی های چند پهلو به خاطر تطبیق سیاست های توسعه طلبانه در منطقه و استفاده ابزاری از عناصر افراطی دراین راستا فرصت های مشارکت های اقتصادی را ازمیان برده است .
به همین ترتیب رهبری افغانستان بارها و بارها گفته است راه اندازی پروژه های بزرگ اقتصادی درمنطقه زمینه های تقابل و رویا رویی را ازمیان برمی دارد و کشورهای منطقه را وارد رقابت های سالم و سازنده اقتصادی می سازد که رفاهیت همگانی را درقبال دارد . اما برخی از کشور ها با درک اهمیت این موضوع تاهنوز هم افراطیت را پرورش میدهند و با این روش زمینه تطبیق پروژه های بزرگ اقتصادی را مانع میشوند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا