سیاست

خلیل‌زاد مشاور وزیر امورخارجه آمریکا در امور افغانستان شد

واشنگتن – ایرنا –  ۱۴ سنبله – باختر
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از انتصاب «زلمی خلیل‌زاد» سفیر پیشین امریکا  در افغانستان به سمت مشاور خود خبر داد.
به گزارش آژآنس باختر به نقل از منابع بین المللی ، پمپئو که در سفری یک روزه عازم پاکستان بود، عصر سه شنبه (به وقت محلی) در جمع خبرنگاران گفت: خلیل‌زاد با پیوستن به تیم وزارت امور خارجه، رهبری  تلاش‌ها برای دستیابی به صلح افغانستان را عهده‌دار خواهد بود.
وی اظهار کرد: برای دستیابی به صلح در افغانستان همچنین نیازمند به مشارکت جدی پاکستان خواهیم بود.
سفر پمپئو به اسلام‌آباد در شرایطی انجام می‌شود که  حکومت آمریکا این هفته در واکنش به آنچه که عدم همراهی پاکستان با  ستراتیژی منطقه خواند، بسته حمایتی 300 میلیون دالری اختصاص یافته به این کشور را لغو کرد.
سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا پیش از این گفته بود که این اقدام، نتیجه سرخوردگی از «عدم اقدام» اسلام‌آباد علیه گروه‌هایی همچون طالبان و شبکه حقانی بوده است.
روابط آمریکا – پاکستان از زمان روی کار آمدن ترامپ به شدت افت کرده است. وی بارها پاکستان را به پناه دادن به تروریست ها متهم کرده است.
خلیل زاد که تازه به سمت مشاور پمپئو در امور افغانستان منصوب شده، نقشی مهم در سیاست‌گذاری‌های منطقه‌ای چهار دولت گذشته آمریکا ایفا کرده است.
وی از سال 2003 تا 2005 سفیر امریکا در کابل و سپس از 2005 تا 2007 نماینده واشنگتن در امور عراق بود و از سال های 2007 تا 2009 هم به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اجرای وظیفه کرده است.
ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا