جامعه

افراد ذیدخل در نکاح اجباری و بد دادن مورد پیگرد قرارمیگیرند

کابل باختر/ 4/ دلو

اداره لوی حارنوالی با ارسال نامه ای به آژانس اطلاعاتی باختر نوشته، افراد ذیدخل در نکاح اجباری و بد دادن مورد پیگرد قرارمی گیرند.

زن به مثابه مادر ، خواهر ، فرزند و همسر زندگی اجتماعی و بشری را در پرتو عطوفت و مهربانی خود به کانون انس و انسانیت تبدیل نموده است.

زن منحیث نیمی از پیکر اجتماعی حقوق وی در شریعت و قانون بازتاب یافته و نیز در قانون اساسی افغانستان تسجیل گردیده  است . بناً" هرگونه عملکرد غیر قانونی و غیر انسانی در برابر وی دور از عدالت و انسانیت بوده و چنین اعمال مطابق قوانین نافذه کشور که مصادر شرعی نیز دارد مورد پیگرد قرارگرفته و عاملین آن تنبه و مجازات میشوند.

 چنانچه مقام عالی ریاست جمهوری نیز طی ارشادات شان درمورد تاکیداتی داشته اند.

 نکاح اجباری و بد دادن مظاهری اندکه درشریعت و قانون منع قرارداده شده و چنین موارد اکثراً اسباب و عوامل خشونت را در زندگی آینده خانواده گی به بار می آورد که حوادث اخیر اتفاق افتاده درکشور از طریق مطبوعات انعکاس یافته که واقعاً" قابل تشویش و نگرانی میباشد.

 مطابق به صراحت مواد (،2526، 28) قانون منع خشونت علیه زنان افراد ذیدخل نکاح اجباری و بد دادن از قبیل ( عاقد ، مصلح ، شاهد ووکیل ) قانوناً" مورد باز پرس و پیگری قرار می گیرند.

بدینوسیله موضوع به اطلاع هموطنان رسانیده میشود تا مطابق ارشادات دین مقدس اسلام و قانون نافذه کشور از حقوق حقه انسانی حمایت نموده اجازه ندهند تا انسانی دستخوش خواهشات بیجاه و اغراض شوم و غیر انسانی شود.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا