اخبارفرهنگجامعه

رسانه ها باید ادبیات صلح جویانه وسبز اندیشی را  کار برند

 کابل /15قوس اختر

در حالی که تخریب محیط زیستی بیشتر با تخریب ساحات سبز پیوند دارد شاملان یک  کارگاه آموزشی در کابل  از رسانه می خواهند  که  فرهنگ محیط زیستی و سبز دوستی را در جامعه ترویج کنند.

به گزارش آژانس باختر:تخریب محیط زیستی در جامعۀ افغانی حاد ترین مشکل اجتماعی و مشکل صحی است که پیامد زشتی و ناهنجاری داشته است،پیامدی های که عینی است و قابل دید.

این مشکل  در ابعاد مختلف آن قابل بحث و موشگافی است، یکی از عوامل تخریب محیط زیستی که اساسی و مشکل زیربنایی است، تخریب ساحات سبز است٫ افغانستان که خود یک کشور کوهستانی است وهوای بحری یعنی خشک دارد و ساحات جنگلی آن هم  کم است با تاسف با وجود آن که این کشور ساحات کم جنگلی داشته است، این ساحات در طول چهل سال گذشته به دلایل مختلف به خصوص به دلیل زر اندوزی قطع شده است و در حال حاضر تنها سه فیصد از ارضی افغانستان را جنگلات تشکیل می دهد  و از طرف دیگر با رشد غیر معیاری شهرها، ساحات سبز در کشور تخریب شده است، مشکل محیط زیست بیشتر شده است، همچنان در داخل شهر ها مردم هم جندان به غرس نهال و تربیه آن توجه نه دارند واگر درخت و نهالی هم وجود دارد به گونه با بی مهری قرار دارند،در حالی که ساحه سبز برای بقا زندگی یک نیاز است این که چگونه از محیط سبز را حفاظت کرد؟ چگونه سبز اندیشی کرد و چگونه ادبیات صلج جویانه را به کاربرد تا مانع جنگ شد زیرا جنگ خود عامل تخریب محیط زیست و ساحه سبز است  این ها مسایلی بودند که اخیر درر یک کارگاه آموزشی در کابل مورد بحث قرار گرفت.

مصطفی حسنی استاد پوهنځی محیط زیست پوهنتون کابل در این خصوص بر کار رسانه ها در ادبیات صلح جویانه ،سبز اندیشی وترویج فرهنگ محیط زیستی تاکید کرد.

،مصطفی حسنی در کارگاه آموزشی  یک روزه که از سوی نهاد میدیوتیک افغانستان وراه سبززیر عنوان نقش رسانه ها در حفاظت محیط زیست در شهر کابل دایر شده بود به اشتراک کننده ها در رابطه به روش های انسانی وپایدار استفاده از منابع طبیعی وتداوم چرخۀ حیات به صورت مفصل صحبت کرد وگفت رسانه ها در رسانیدن آگاهی های محیط زیستی، شکل داده ذهنیت افراد در زندگی صلح آمیز وتحمل پذیری با انسان ،حیوان ، طبیعت  وترویج فرهنگ محیط زیست در جامعه نقش ارزنده دارد وباید در این راستا بیشتر فعالیت کنند.

حسنی افزود که زندگی ومنابع طبیعی میراث نسل های قبل از ماست وبرماست که در استفاده این منابع وتداوم چرخ حیات مسوولانه برخورد کنیم تا این میراث را به نسل های آینده برسانیم.

در این کارگاه به 25 تن خبرنگاران شبکۀ محیط زیست، رسانه های دیداری ،شنیداری وچاپی در رابطه به چرخۀ حیات ،تغییر اقلیم ،اثر گذاری افراد در زمین معلومات داده شد.

جلیل پویا وسید محب رحیمی نماینده های  نهادهای میدیوتیک افغانستان و راه سبز هدف راه اندازی کارگاه را افزایش دانش مسلکی محیط زیستی به خبرنگاران ورسانیدن آگاهی های محیط زیستی از طریق آنان به جامعه عنوان کردند.

نهاد میدیوتیک افغانستان درسه سال اخیر با ایجاد شبکۀ خبرنگاران حفاظت محیط زیست ،راه اندازی گفتمان ها وبرنامه های آگاهی دهی از طریق رسانه ها  در راستای حفاظت محیط زیست فعالیت می کند.فرزانه

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا