اخبارگزارش ها

افغانستان مکان فرصت ها و همکاری ها

کابل/  ۹  عقرب/  باختر

وزیر خارجۀ ترکمنستان از کابل دیدار کرد. محور گفت وگو های این دیپلمات ارشد ترکمنی، گسترش روابط میان افغانستان و ترکمنستان و تسریع روند پروژه های اقتصادی بوده است

گزارشگر آژانس باختر می نگارد؛ رشید مردوف؛ وزیر خارجۀ ترکمنستان در سفرش به کابل در دیدار با مقام های  عالی رتبۀ امارت اسلامی منجمله مولوی محمد یعقوب مجاهد سرپرست وزارت دفاع و سایر مسئولان امنیتی طالبان دیدار و در مورد امنیت پروژۀ تاپی گفت وگو کرده‌است.

به گفتۀ ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی امارت اسلامی در این دیدار هیئت ترکمنستانی با مسوولان امنیتی امارت اسلامی در مورد امنیت سرحدات و به ویژه پروژۀ تاپی گفت وگو کرده است.

وزیر خارجۀ ترکمنستان همچنین در کابل با ملاحسن آخوند رییس الوزرا و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه دیدار کرده‌است.

گفت وگو در مورد پروژۀ تاپی یکی از محورهای این دیدارها بوده است.

هیئت طالبان با مقامات ترکمنستان توافق کرد که پروژه تاپی یا خط انتقال لولۀ گاز به‌زودی آغاز شود.

این خط لوله، سالانه ۳۳ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی ترکمنستان را در مسیری به طول ۱۸۰۰ کیلومتر از گالکینیش؛ دومین میدان بزرگ گازی جهان، از طریق افغانستان به پاکستان و در نهایت به شهر فضیلکا در هند در نزدیکی مرز پاکستان منتقل خواهد کرد، این پروژه منفعت بزرگی برای اقتصاد افغانستان نیز دارد.

این نخستین سفر یک مقام بلندپایۀ دولت ترکمنستان به افغانستان، پس از استقرار امارت اسلامی دراین کشور است.

ترکمنستان از کشورهای هم‌مرز با افغانستان است و به دلیل برخی پروژه‌های اقتصادی ازجمله پروژۀ تاپی، در سال‌های اخیر با افغانستان روابط و تعامل فراوان دارد، با تطبیق این پروژه، برای هزاران نفر در داخل افغانستان شغل فراهم می شود و سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب گاز نیز سهم افغانستان از این لوله گاز خواهد بود.

بخش مربوط به افغانستان در پروژه تاپی، در سال ۲۰۱۶ آغاز شد، اما بروز چالش ها که عمدتا ناشی از مسایل امنیتی و دیدگاه متفاوت سیاسی در منطقه بود کار آن متوقف شد.

بر اساس برنامه از پیش تعیین‌شده، قرار بود بخش مربوط به افغانستان، در سال ۲۰۱۹ تکمیل شود.

از دید آگاهان سیاسی، پروژۀ تاپی به نقطۀ وصل میان منطقه تبدیل شده است.

طرفداران این پروژه در افغانستان و ترکمنستان، آن‌را  ادامۀ‌ مدرن جادۀ ابریشم می‌دانند و معتقد‌اند که تطبیق آن تحول بزرگی در اقتصاد و توسعۀ ترکمنستان، افغانستان، پاکستان و هند رقم خواهد زد.

امارت اسلامی و دولت ترکمنستان هر راهکاری را در پیش خواهند گرفت که این پروژه به یک پروژۀ کامیاب اقتصادی مبدل شود.

افغانان از گذشته ها تا امروز تاکید براین داشته اند که افغانستان نقطۀ وصل منطقه و مکان فرصت ها و همکاری های اقتصادی است، در این کشور جایی برای رقابت بیرونی ها نیست مگر فرصت برای همگرایی و رشد اقتصادی است.

امید است که آغاز مجدد کار پروژۀ تاپی، آغاز یک آغار نو برای پروژه های بزرگ  دیگر اقتصادی در منطقه باشد که طرح آنها نهایی شده است. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا