سیاستاخبارامنیت

سخنگوی لوی څارنوالی : به ۲۷ هزار قضیه جنایی- جرمی، در ۹ ماه گذشته رسیدگی شده است

کابل/ 17 قوس/ باختر

سخنگوی لوی څارنوالی می گوید که درنه ماه گذشته به  ۲۷۸۷۲ قضیه جنایی- جرمی در څارنوالی های مرکز و ولایات به مورد رسیدگی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار آژانس باختر، جمشید رسولی سخنگوی لوی څارنوالی  امروز در یک نشست خبری گفت که ۲۳۲۹ مورد از مجموع ۲۷۸۷۲ قضیه را، جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی به شمول قضایای اختطاف تشکیل می دهند که  در نه ماه به آن مورد ثبت و رسیدگی شده است.

به گفته جمشید رسولی، از سال ۱۳۹۵ الی شش ماه نخست سال مالی ۱۳۹۹، به ۹۶۸ قضیه اختطاف در څارنوالی های مرکز و ولایات رسیدگی شده است و در پیوند به آن ۱۹۶۶ نفر بازداشت و مورد تحقیق قرار گرفته اند.

او افزود  افزود: ۲۷۸۷۲ قضیه جنایی شامل قتل، رهزنی، سرقت، جرایم اخلاقی، قاچاق انسان، لت و کوب، مجروحیت، کیسه بری، جعل و تزویر، قاچاق مواد مخدر، فساد اداری، خشونت علیه زن، بچه بازی، اخاذی و موارد دیگری می شود که در کد جزای کشور، جرم پنداشته شده است.

رسولی تصریح کرد: از مجموع ۲۷۸۷۲ قضیه؛ ۱۶۵۰ مورد آن قتل، ۳۳۶ مورد اختطاف، ۴۳۰۵ مورد قاچاق مواد مخدر، ۳۰۸۷ مورد سرقت، ۲۰۸۸ مورد خشونت علیه زن، ۱۳۶۶ مورد مجروحیت، ۱۱۶۵ مورد لت و کوب، ۳۳۷ مورد جرایم اخلاقی و۶۹۵۷ مورد آن را قضایای متفرقه تشکیل داده است.

او افزود: با ثبت ۵۴۶۴ قضیه در ولایت کابل، این ولایت بیشترین آمار قضایا در ۹ ماه نخست سال مالی ۱۳۹۹ را به خود اختصاص داده و ولایت های ننگرهار و کندهار به ترتیب در درجه دوم و سوم رقم بلند آمار قضایای جنایی قرار دارند.

به گفته رسولی، از مجموع ۲۷۸۷۲ قضیه جنایی- جرمی، ۱۷۴۰ قضیه آن جرایم عسکری است که در ارتکاب آن منسوبان امنیتی و کشفی به نحوی دخیل بوده اند و به این قضایا از سوی څارنوالی های عسکری رسیدگی شده است.بهزاد

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا