تبصره و مرور بر مطبوعات

مروری به نشرات روزنامه های حکومتی اول جدی که درپایتخت به چاپ میرسند

کابل باختر/ 1/ جدی
روزنامه های هیواد ، اصلاح و انیس درشماره های امروز درکنار نشر اخبار و گزارشها از رویدادهای روز به چاپ مطالب دینی ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی ، نظامی نیز پرداخته اند که اهم این مطالب مرور میگردد.
سرمقاله هیواد زیر عنوان بخاطر صلح افغانستان تحت ریاست ملا برادر اقدام تعیین هیئت قابل استقبال است دربرگه نخست آن به چاپ رسیده و نویسنده آن نگاشته به اساس اخباری که ازطریق رسانه ها به نشر سپرده شده به ارتباط رسیدن به هدف والای صلح درافغانستان واز روی تلاش های صلح آمیز دولت افغانستان و فشار وارد کردن بالای امریکا مقامات پاکستانی ، رهبران طالبان و سایر مخالفان را مجبور ساخته تا به ریاست ملاعبدالغنی برادرمعاون حکومت وقت سرنگون شده تحت رهبری ملا عمر یک هیئت طالبان مذاکرات صلح را با دولت افغانستان سازمان بدهد و به این ترتیب مقامات پاکستانی بخاطر کمک برای آوردن صلح درافغانستان به تعهدات شان جامعه عمل بپوشانند.

سایر مطالب هیواد زیراین عناوین به چاپ رسیده اند ، قرارداد ها و ادارات مواد و پروژه های شاهراه ها چه زمانی از انحصار گران نجات می یابند ، حل مشکلات مهاجران افغانستان لازمی است و برای برخی از معلمان سابقه دار خوست نمرات رهایشی توزیع گردید.
سرمقاله اصلاح نیز پیرامون آماده گی همکاری های دولت پاکستان با دولت افغانستان اختصاص یافته و زیر عنوان رویکرد جدید اسلام آباد نویدی برای آغاز فصل تازه دربرگه دوم آن بچاپ رسیده و درآن نگاشته شده ، نشست هیئت های پارلمانی دوکشور پاکستان و افغانستان با تاکید برنهادینه سازی رسمی دیالوگ های پارلمانی بین دوکشور ، نظارت وسیع پارلمانی پیرامون امور دفاعی ، بهبود و انسجام عملیات ها به منظور مبارزه علیه موادمخدر ، محو کشت و قاچاق مواد مخدر ، مدیریت موثر سرحدات ، رفع ممانعت ویزه برای افغانها ، وفراهم آوری تسهیلات بیشتر برای محصلان افغان و … درحالی پایان یافت که رسانه ها توافق اعضای کابینه پاکستان مبنی برهمکاری درروند صلح افغانستان را به نشر رساندند . به قول رسانه ها این توافق زمانی به دست آمد که میانواز شریف دراجلاس کابینه درمورد سفر اخیرش به کابل و نتایج آن معلومات میداد.
مطلب دیگری زیر عنوان " دوازده سال پس از آنروز" درهمین برگه اصلاح به چشم می خورد که با این جملات آغاز یافته ، دوازده سال پیش از این روز درروز اول ماه جدی بنابه فیصله بن حکومت به طور مسالمت آمیز از استاد ربانی به حامدکرزی که درآن اجلاس به حیث رییس اداره موقت برگزیده شده بود ، منتقل شد درتاریخ کشور ما این انتقال برای دومین باربود که اتفاق می افتاد. سخن انیس زیرعنوان "انتخابات سالم تضمین آینده نیکو "دربرگه نخست آن به چاپ رسیده و درآن آمده ، هر چند که تقویم زمان به پیش میرود مردم افغانستان نیز همپای آن با یک تحول مهم وسرنوشت ساز که همانا انتخابات آینده ریاست جمهوری است ، نزدیکتر میشوند.
انتخابات آینده بخاطری مهم و سرنوشت سازاست که ازیکطرف افغانستان پس از سالها درد و رنج درحال گذار به مرحله استحکام بنیه های زیر بنایی و خودکفایی درتمام عرصه هاست و از جانب دیگر انتخابات پیشرو در نوع خود اولین انتخاباتی است که یک رییس جمهور منتخب قدرت سیاسی را به گونه مسالمت آمیز و ازطریق آرای مردم به رییس جمهور منتخب دیگر واگذار میکند.

سایر مطالب انیس زیر این عناوین به چاپ رسیده اند ، اطفال آسیب پذیر ترین قشر جامعه امروزی افغانستان است ، مراکز علمی و اکادمیک جایی برای مسایل سیاسی نیست ، جامعه و مسوولیت جوانان ، با تطبیق طرح بازسازی سالنگ ها برای پنجاه سال آینده مشکلات ترافیکی مرفوع میگردد، نگاهی برتمدن با عظمت کوشانی ها و شب یلدا، ستیز ظلمت با نور.
 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا