اقتصاد

گل‌خانه‌هایی که دو برابر کوکنار حاصل می‌دهد

فراه/25جوزا/باختر
گل‌خانه‌هایی که از طریق یکی از پروژه‌های وزارت زراعت در ولسوالی خاک‌سفید فراه ساخته شده است‌، حاصلات آن نزدیک به دو برابرحاصلات کوکنار می‌رسد.
پیش از این،‌۷۱ گل‌خانۀ بزرگ و ۴۸ گل‌خانه کوچک را برای زنان و مردان زراعت‌پیشه در آن ولسوالی پروژه رشد زراعت و انکشاف روستایی به منظور برداشت حاصل بیش‌تر از زمین کم، ساخته بود که اکنون میزان حاصل این گل‌خانه‌ها دو برابرِ درآمد کشت کوکنار شده است.
نورمحمد یک تن از مستفیدشوند‌گان این گل‌خانه‌ها می‌گوید که قبلاً از هر جریب زمین حدود چهار کیلو گرام کوکنار به دست می‌آورد، اما حالا از یک گل‌خانه چهارده مترمربعی خود تنها درفصل بهار دوهزارو ۶۴۰ کیلو گرام بادنجان رومی برداشته است.
او می‌افزاید که در شش ماه، از فروش محصولات گل‌خانه‌اش ۶۶هزار افغانی به دست آورده است. او در نظر دارد که در فصل دوم، بادرنگ کشت کند.
عبدالغفار مستفیدشونده دیگردر قریه کرغند ولسوالی خاک‌سفید، می‌گوید که کشت کوکنار تاثیرات بدی روی اعضای خانواده‌اش گذاشته است.
او که از کشت کوکنار دست برداشته است، امسال از ۴۰۰ مترمربع گل‌خانه خود چهار هزار و ۵۰۰ کیلو گرام حاصل گرفته است و درشش ماه، ۹۰هزار افغانی درآمد کرده است.
احداث گل‌خانه‌ها در ولسوالی خاک‌سفید، فرصت کاری برای زنان نیز خلق کرده است.
بی‌بی‌گل نوه‌خان، زنی ۳۵ ساله در قریه غورچی ولسوالی خاک‌سفید است که اکنون در پنج جریب زمینش، به جای کشت کوکنار سبزی کشت می‌کند.
او صاحب گل‌خانه یی به مساحت ۶۰ مترمربع است و در فصل اول امسال، بامیه کشت کرده بود. او می‌گوید که در این فصل هشت‌هزار افغانی عاید کرد و در فصل دوم، کدو، پالک، بادنجان سیاه و مرچ می‌کارد. احمد نعیم دوستی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا