فرهنگ

روز بین المللی ختم معافیت جرایم علیه خبرنگاران تجلیل شد

کابل/باختر/12 عقرب
از روز بین المللی ختم معافیت جرایم علیه خبرنگاران امروز در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت با اشتراک مقامات داخلی و خارجی گرامیداشت به عمل آمد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، در این نشست سید حسین فاضل سانچارکی معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ گروه های تروریستی و جریان های مافیا یی قدرت را دشمن آزادی بیان و مشکل اساسی برای خبرنگاران خواند و افزود که گروه های تروریستی و جریان های مافیایی  قدرت کسانی هستند که نمی خواهند قانون شکنی آنان افشا شود آنان می خواهند ٬ جرم و جنایت آنان پنهان بماند .
وی افزود در چوکات حکومت مقاماتی وجود دارند که از خبرنگاران توقع بی جا  دارند و می خواهند خبرنگاران به نفع آنان عمل کند .
سانچارکی گفت در چوکات کمیته مشترک حکومت و رسانه ها یک ساختار به وجود آمده است که لحظه به لحظه رویداد های خبرنگاری را بررسی می کند .
در همین حال صدیق الله توحیدی رییس امور دادخواهی کمیته مصئونیت خبرنگاران افغان گفت دوسیه های در مورد خشونت علیه خبرنگاران وجود دارد که به لوی حارنوالی، وزارت داخله فرستاده شده که متاسفانه قوه قضاییه به آن رسیدگی نکرده است و کمترین دوسیه ها مورد عملی قرار گرفته است .
توحیدی می افزاید " تقاضای ما از حکومت این است که در قضایا ی خشونت در برابر خبرنگاران برخورد جدی کند و قضایا به محکمه فرستاده شود تا عبرت باشد برای دیگران ."
خانم پاتریشیا مک فلیپس، رییس یونسکو در افغانستان نیز در این برنامه صحبت کرد و گفت 881 خبرنگار در سراسر جهان کشته شده است که 44 تن آنان  شامل کشته شدگان  در سال 2019 اند که عاملان آنان تا هنوز مجازات نشده اند.
سرمنشی ملل متحد در پیامی به مناسبت این روز می گوید: آزادی بیان و رسانه های آزاد برای تقویت دموکراسی و پیشبرد تلاشهای ما برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار ضروری است .نازیلا عزیزی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا