امنیت

سر دسته جدید داعش در افغانستان یک شهروند پاکستان است

کابل باختر  29 ثور
درحالیکه  از کشته شدن عبدالحسیب لوگری سر دسته داعش در افغانستان پانزده روز میگذرد این گروه یک سر دسته جدید را برای افغانستان گماشته است.
ارهابی برادر حافظ سعید رهبر مقتول لشکر طیبه که بعدا به عنوان سر دسته داعش در افغانستان معرفی شد، اکنون رهبر داعش در افغانستان است.
حسیب لوگری سردسته قبلی داعش در افغانستان  پانزده روز قبل در عملیات مشترک کوماندو های افغان وامریکایی در اچین ننگرهار کشته شد. قبل از او حافظ سعید رهبر لشکر طیبه پاکستان  که بعداً سر دسته داعش شد با بیست نفر از افردادش در ماه اسد سال پار در همین ولسوالی و در پی حمله یک هواپیمای بدون سر نشین امریکایی کشته شد.
ارهابی برادر حافظ سعید بعد از تفاهم با عبدالله اورکزی مشهور به اسلم فاروقی که در پاکستان بسر میبرد سردسته داعش در افغانستان شده است
فاروقی  رهبر شاخه خراسان داعش در منطقه است.
بردار دیگر حافظ سعید در حمله مادر بمب که از سوی نظامیان امریکایی بر موضع مستحکم داعش در قریه اسد خیل اچین ننگرهار صورت گرفت جان باخت.
گماشتن رهبر جدید داعش در افغانستان درست زمانی صورت میگیرد که  وزارت دفاع امریکا اعلام کرده، داعش خطری جدی برای پاکستان و افغانستان نخواهد بود و واشنگتن همچنان در افغانستان عملیات ضد تروریستی انجام خواهد داد .
«جیف دیوس» سخنگوی پنتاگون گفته   داعش دیگر  خطری جدی برای پاکستان وافغانستان نخواهد بود .
شماری از آگاهان افغان نیز گفته اند که داعش در افغانستان، آن  داعش نیست که در شرق میانه فعالیت دارد، داعش در افغانستان عمدتا ریشه در معاملات قبیلوی در پاکستان داشته واین گروه به اساس رقابت های قومی در پاکستان شکل گرفته وبیشر اعضای ان را هم ورکزایی ها تشکیل میدهند که با قبایل دیگر مشکل دارند.
مگر استخبارات پاکستان ازاین گروه برای بدیل طالبان در افغانستان استفاده میکند و بنام داعش شماری زیادی از قوماندانان طالب را جدا ساخته است این گروه طی ماههای اخیر هم در ضربات دولت افغانستان  وهم در پی جنگ های داعشی ها وطالبان  تضعیف شده است وتعیین رهبر جدید درد های این گروه را که زیاد است مداوا نخواهد کرد.
ضمنا گماشته شدن یک شهروند پاکستانی به عنوان رهبر داعش در افغانستان نشان میدهد که پاکستان تا کدام سر حد در درگیری جنگ پنهانی در افغانستان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا