جهان

اولین وزیر فرهنگ زن مصر؛ از توله نوازی تا وزارت

قاهره – ایرنا- ۲۷ جدی – باختر
انتخاب 'ایناس عبد الدایم' هنرمند فلوت نواز مصری به عنوان اولین وزیر فرهنگ زن مصر بحث وجدل هایی را در این کشور بین موافقان ومخالفان برانگیخته است.
روزنامه فرامنطقه ای 'رای الیوم' روز سه شنبه نوشت: این انتخاب اختلاف ها، تاییدها یا انتقادهایی را به دنبال داشته است. برخی منتقدان انتصاب یک زن برای این منصب را تلاش السیسی برای بهبود چهره حکومت خود پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می دانند ونه در نظر گرفتن مصلحت مردم این کشور.
برخی از منتقدان نیز ایناس عبدالدایم را متهم می کنند که خواستار عادی سازی روابط با رژیم اسرائيل است.
موافقان این انتصاب نیز معتقدند که با انتخاب یک وزیر فرهنگ زن، صدای زنان در این کشور بیشتر شنیده خواهد شد.
عبدالفتاح السیسی روز یکشنبه گذشته با ایجاد تغییراتی در کابینه خود 'ایناس عبدالدایم'را به عنوان وزیر فرهنگ این کشور جایگزین 'حلمی النمنم' کرد.
عبدالدایم ازمخالفان اخوان المسلمین مصر است که در دوره 'محمد مرسی' رئیس جمهوری سابق مصر از فعالیت هنری منع شده بود. علاء عبد العزیز وزیر فرهنگ وقت مصر به دلیل زن بودن از ورود وی به سالن اپرا جلوگیری کرده بود.
عبدالدایم متولد سال 1960 است. او پس از پایان دوران مکتب، تحصیلات خود را در کنسرواتوار عالی موسیقی قاهره ادامه داد ودر سال 1982 برای تحصیلات تکمیلی به پاریس رفت و از کالج عالی موسیقی با مدرک دکترا در رشته فلوت نوازی فارغ التحصیل شد.
ایناس در سال 2003، رهبری ارکستر سمفونیک قاهره را که بزرگترین هنرمندان موسیقی مصر را در خود جمع کرده است به عهده گرفت و در سال 2004 رئیس کنسرواتوار عالی موسیقی قاهره شد.
ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا