سیاست

کار لویه جرگه مشورتی تا دقایق دیگر آغاز خواهد شد

کابل / 17 اسد/ باختر
کار لویه جرگه مشورتی تا دقایق  دیگربا سخنرانی رییس جمهور آغاز می شود.
به گزارش آژانس باختر ؛مساله گفت  گو های صلح و چگونگی آزادی ۴۰۰ زندانی طالبان که مجرمان خطرناک اند ،محور اصلی بحث در لویه جرگه کنونی خواهد بود.
به گفته محمد حیدری یک تن از سخنگویان  لویه جرگه مشورتی، لویه جرگه امروز تداوم آن لویه جرگه مشورتی است که سال پار برگزار شد ودر آن شرکت کنندگان برای اعاده صلح و مذاکرات میان افغانان دیدگاه شان را بیان کردند وبرای ادامه روند گفت وگوهای صلح سفارش های داشتند.
حیدری می گوید که رییس جمهور از کار کرد های حکومت درقبال مصوبه و خواست های لویه جرگه قبلی گزارش خواهد داد.
نجیب الله بهزاد خبرنگار آژانس باختر که از محل برگزاری لویه جرگه گزارش می دهد می گوید که در کار لویه جرگه مشورتی ۳۵۰۰ نماینده از اقشار مختلف کشور شرکت دارند که بعد از بیانیه افتتاحیه رییس جمهوری کشور در اضافه از پنجاه کمیته کاری توظیف خواهند شد و دیدگاه  های شان را در مسایل شامل آجندای کار لویه جرکه بیان خواهندکرد.
یکی از مسایل مورد بحث رهایی زندانیان طالب است. منابع وابسته به دولت افغانستان می گویند چهار صد زندانی که طالبان بر رهایی آنان تاکید دارند کسانی اند که شامل  لیست سیاه دولت افغانستان‌اند ، در میان آنان همچنان  افرادی حضور دارند که علیه متحدان افغانستان یا علیه کشورها دست به حملات تروریستی زده‌اند.
حتا کسانی در میان این چهار صد تن قرار داردکه در قتل ۲ تا ۴۰ نفر دست دارند؛ افرادی اند که بر اساس احکام محکمه ثلاثه محکوم به مجازات شده اند؛ قاچاقبران مواد مخدر و یا کسانی اند که در اختطاف و آدم ربایی دست دارند.
باید گفت با وجودی‌ که حکومت افغانستان در توافق امریکا و طالبان هیچ تعهدی برای رهایی این زندانیان ندارد ،مگر سخنگوی ریاست جمهوری می گوید( با وجودآنکه هیچ تعهدی در قبال رهایی زندانیان ندارد با آنهم دولت به خاطری ‌که روند صلح زودتر آغاز شود ۴۶۰۰ زندانی طالبان را رها کرده‌است.)
به گفته صدیقی جرگه به حکومت صلاحیت می‌دهد که در روند صلح چه اقداماتی را انجام دهد. بهزاد صائم

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا