سیاست

سویدن هرسال 100 ملیون دالر به افغانستان کمک میکند

کابل  21دلو باختر
معین سیاسی وزارت امور خارجه در رابطه به تداوم کمک های سویدن با افغانستان    امروز، با سفیر کشور شاهی سویدن مقیم کابل، دیدار نمود.
به اساس معلومات دفتر سخنگوی وزارت امور خارجه به آژانس باختر، در این دیدار حکمت خلیل کرزی معین سیاسی وزارت امور خارجه از همکاری ها و حمایت کشور سویدن در چهارچوب سازمان ناتو در چهارده سال گذشته ابراز تشکر نموده، اضافه کرد:"حمایت و مساعدت سویدن از دست آوردها و کارکردهای افغانستان در عرصه های حقوق بشر، حفظ ارزش های دموکراسی، تقویت نهادهای عدلی و قضایی و تعلیم و تربیه نیروهای افغان قابل قدر می باشد.
معین سیاسی اضافه نمود: "بادرنظرداشت تجارب خوب سویدن در عرصه استخراج معادن، امید آن کشور در افغانستان در بخش یادشده و سایر عرصه های بازسازی سرمایه گذاری نماید".
متعاقباً، هر دو طرف روی موضوعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی افغانستان، منطقه و جهان بحث و گفتگو نمودند و تأکید گردید که تروریزم تهدید مشترک منطقوی و جهانی بوده، فلهذا باید با این پدیده شوم مبارزه نیز مشترکاً صورت گیرد.
سپس سفیر سویدن، در مورد موافقتنامه همکاری های درازمدت استراتیژیک میان افغانستان و سویدن که قرار است در جریان سال 2015م به امضاء برسد، همچنان تهیه و ترتیب سند استراتیژی سویدن در باره پروگرام های انکشافی در بخش های توانمند سازی، معارف، انرژی، زمینه سازی برای ادغام و فراهم ساختن زمینه های کار و تقویت اقتصاد در افغانستان برای سال های 2015-2024م بحث نمودند.
موافقتنامه متذکره غرض تکمیل آن به وزارت های عدلیه و مالیه ارسال گردیده است.
سفیر سویدن اضافه کرد: "سویدن هر سال مبلغ بر 100 میلیون دالر با افغانستان مساعدت می نماید و طبق تعهد آن کشور در کنفرانس توکیو (2012)میلادی  این کشور به کمک های انکشافی خویش برای افغانستان تا سال 2024 ادامه می دهد."
باید گفت که سویدن از سال 2002 م الی 2011م مجموعاً مبلغ 635 میلیون دالر امریکایی را در بخش های تقویت نیروهای امنیتی افغان، معارف، حقوق بشر، صحت و رفاه اجتماعی کمک نموده که قسمت اعظم آن از طریق سازمان ملل متحد، سازمان های غیر دولتی افغان و دیگر کشورها و مؤسسۀ بین المللی کمیته سویدن  به مصرف رسانیده است. 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا