اقتصاد

ایران، هند و افغانستان به اتحادیه ترانزیت منطقه ای نیاز دارند

تهران- ایرنا- 1 عقرب –  باختر
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی،ایران تشکیل اتحادیه ترانسپورت و ترانزیت منطقه ای  میان ایران، هند و افغانستان را برای اجرای موافقتنامه چابهار ضروری دانست و گفت: این مساله زمینه ساز توسعه ترانزیت چند وجهی در منطقه خواهد شد.
«محمد راستاد» روز سه شنبه در نخستین جلسه «شورای هماهنگی موافقت نامه ترانزیتی سه جانبه ایران، هند و افغانستان»(موافقتنامه چابهار) در تهران افزود: مشارکت و سرمایه گذاری چندجانبه در زیرساخت های ترانزیتی منطقه و حمایت از بخش خصوصی برای توسعه این همکاری ها، از مهمترین پیشنهادهای ایران برایعملی  شدن بهتر موافقتنامه چابهار درمیان این سه کشور مهم منطقه است.
راستاد افزود: کاهش نرخ تعرفه های ترانسپورت چند وجهی و یکسان سازی مقررات بیمه ای و بانکی، به رشد ترانزیت و توسعه اقتصادی این سه کشور منطقه کمک خواهد کرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی منطقه در مسیر کریدور شمال و تسهیل ترانزیت توسط همه کشورهای منطقه، در رفع موانع و مشکلات زیربنایی ترانسپورت در این منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود..
وی اظهار داشت: دسترسی ایمن، قوی و آسان به مسیرهای ترانزیتی از سوی همه کشورهای منطقه و اعطای خدمات حمایتی متقابل، از مهمترین محورهای موفق عملی شدن موافقتنامه چابهار است.
مدیرعامل سازمان بنادر اظهار داشت: خوشبختانه موافقتنامه چابهار به تأیید مراجع قانونی ایران، هند و افغانستان رسیده است و امروز با برگزاری نخستین نشست معاونان وزیران ترانسپورت، زمینه های اجرایی شدن این موافقتناممیان سه کشور منطقه فراهم شده است.
راستاد افزود: ایران از موقعیت ممتاز جغرافیایی در منطقه آسیای غربی و شرق میانه  برخوردار است و با عبور کریدور شمال-جنوب، کریدور شرق-غرب و کریدورهای موجود در جنوب آسیا، زمینه ترانزیت کالا در منطقه بیش از پیش تقویت شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بدون شک بندر چابهار در انتقال کالا از طریق اقیانوس هند به کشورهای آسیای میانه، روسیه، اروپای شرقی و قفقاز کوتاهترین زمان را فراهم می کند و انتظار داریم در سال‌های آینده شاهد رشد و شکوفایی ترانزیت در این منطقه باشیم.
راستاد اظهار داشت: با توجه به اینکه ایران ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل در کنار آب های قابل کشتیرانی دارد، کشورهای دیگر می توانند از این ظرفیت مناسب بنادر ایران، برای توسعه تجارت در منطقه به خوبی استفاده کنند.
وی افزود: براساس موافقتنامه چابهار، شورای هماهنگی این موافقت‌نامه امروز با حضور معاونان وزیران ترانسپورت این سه کشور تشکیل شده تا شرایط ایجاد یک کارگروه را فراهم آورند تا این کارگروه بتواند در 2 ماه آینده، زمینه‌های اجرایی شدن این موافقتنامه را میان  این سه کشور فراهم کند..
راستاد، بندر چابهار را یکی از بنادر استراتژیک ایران در منطقه برشمرد و گفت: تاکنون ۹ کشتی، گندم صادراتی هند به افغانستان، از طریق این بندر به افغانستان ترانزیت شده است.
موافقتنامه ترانسپورت بحری میان ایران ، هند و  افغانستان در سال 1395هه با حضور رئیسان جمهور افغانستان ، ایران  و صدراعظم هند به امضا رسید.
معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان ساخت:  که ایران به دنبال تسهیل ترانزیت از هند به افغانستان و آسیای مرکزی است و ما نیز به دنبال جذب بارهای ترانزیتی بیشتر از طریق بندر چابهار به افغانستان هستیم. آشنا

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا