جامعه

مردم: آیا مشکل ترانسپورتی شهروندان حل خواهد شد؟ // مسوولان: یک‌هزار بس از هند وارد کشور می شود.

کابل / اول قوس/ باختر
ساعت چهار بعد از ظهر است و به یکی از چهارراها‌‌یی آمدیم که همه روزه، صدها شهروند در انتظار موتر صف می‌کشند و خوش شانس کسی است که چابک‌تر باشد و با پس زدن دیگران، خود را زودتر به موتر برساند.
اینجا چهارراهی ده افغانان است، چهارراهی‌یی که شهروندان برای رفتن به مناطقی چون دهن باغ شهر آرا، برکی، کارته پروان، چهارراهی قمبر، سرای شمالی، حصه دوم و سوم خیرخانه، پنجصد فامیلی و سایر مناطق شهر گرد می‌آیند و گاهی با افزایش شمار آنان تردد موترها کند می‌شود.
میان این شهروندان، زنی کودک به دست در کناره جاده ایستاده است و چشمانش نظاره‌گر تردد موترهاست.
از این زن که کودکش سرفه‌کنان می‌گریست خواستیم خود را معرفی کند، لنگیده نزدیک آمد و با صدای خسته گفت: مریم نام دارم و کارمند یکی از اداره های حکومتی هستم می‌خواهم خانه بروم ولی همین‌که موتری از راه می‌رسد مردان هجوم می‌برند و یا هم راننده آن، کرایه دو نفر را از یک زن می خواهد.
مریم گفت: "هر روز یک تا دو ساعت وقتم در انتظار موتر سپری می‌شود و با این‌که وسایط مسافربری زیاد است، هر روز شام به خانه می‌رسم".
وی تاکید کرد: "مسوولان ترافیک حداقل یک روز در یکی از این مسیرها منتظر موتر بایستند، آن‌گاه وجدانی قضاوت کنند که مردم در چه حالت قبرار دارند .
سراغ راننده‌یی را گرفتیم که موترش را توقف داده‌است و داد می‌زند: "سرای شمالی سی‌سی افغانی ".
کایه در وسایط تیز رفتار از ده افغانان تا سراس شمال ۲۰ افغانی است ٬علت کرایهء بیشتر را جویا شدیم، در اول به سوال ما اعتنا نکرد اما، پس از اصرار گفت:" راه بندی را نمی‌بینید، همین‌که موتر با سی روپیه هم پیدا می‌شود شکر کنید".
وی که بصیر نام داشت، ادامه داد:"از شار تا سرای شمالی راه بندیس و موتر هم تیل می‌خوره آب خو نمی‌خوره!، خی چطور کنیم که کرایه ره بلند نبریم؟".
وی افزود که باید بهای مواد سوخت وسایط کاهش یابد که رانندگان اضافه ستانی نکنند و همچنان واردات وسایط به داخل کشور نیز متوقف شود که ازدحام ترافیکی در شهر کاهش یابد.
وی در ادامه پیشنهادی کرد که بر اساس آن تردد موترها در شهر باید به روزهای هفته تنظیم شود، به گونه مثال وسایط دارای شماره های جفت به روزهای جفت و وسایط دارای شماره های طاق به روزهای طاق که این امر از جانبی تراکم وسایط در سطح شهر را کاهش می دهد و از سویی هم مردم ساعت ها در انتظار موتر نخواهند بود و کرایه هم افزایش نمی یابد.
وسایطی که در جاده‌های شهر به گونه غیر قانونی توقف می‌کند و وجود کسبه کاران ودست فروشان چالش‌های دیگریست که تردد وسایط را با کندی روبه رو کرده است.
عبدالحی عزیزی نماینده اتحادیه بخش ترانسپورت خصوصی که مسوولیت تنظیم بس‌های شخصی در ناحیه دوم شهر کابل را به عهده دارد نیز از این ناحیه شاکی است و ازدحام ترافیکی در شهر را از علت‌های اصلی توقف بس‌های خصوصی به ویژه نوع کاستر می‌داند.
وی می‌گوید:" از شش تا هشت بامداد روند تردد وسایط عادی در جریان  است اما پس از این ساعات تا هفت شام تردد در جاده‌های شهر بسیار به  مشکل مواجه می شود  و از این‌رو مالکان وسایط مسافربری واسطه‌شان‌را متوقف می‌کنند و این امر سبب می‌شود که شهروندان با مشکلات ترانسپورتی رو به رو شوند.
خان محمد شینواری مدیر ترافیک شهر کابل درخصوص جلوگیری و کاهش ازدحام ترافیکی از راه اندازی برنامه جمع آوری وسایطی یاد کرد که به گونه غیر قانونی در کنار جاده‌ها متوقف شده است و روند عادی تردد را با مشکل رو به رو کرده است .
به بیان وی، مدیریت ترافیک به همکاری قومندانی امنیه و شاروالی کابل از چندی قبل برنامه پاک کاری جاده‌های شهر از وجود وسایط متوقف شده، کسبه‌کاران و دست فروشان را راه اندازی کرده است و تاکنون نواحی اول، دوم و پنجم تا حدودی پاک کاری شده است و این روند در سایر مناطق شهر نیز ادامه خواهد داشت و با تطبیق این برنامه ازدحام در سایر مناطق شهر نیز کاهش خواهد یافت.
تعدد وسایط در شهر و واردات روز افزون آن از خارج به داخل کشور از نگرانی‌‎های دیگریست شهروندان از آن شاکی اند.
در این‌باره عبادلله درمان معاون سخنگوی وزارت مالیه، صادرات، واردات و جمع آوری عواید را از مکلفیت های آن وزرات خواند و تاکید کرد که اگر کدام قانون در این خصوص تصویب شود، وزارت مالیه می‌تواند از واردات وسایط جلوگیری کند، در غیر آن نهادهای ذیربط باید به این معضل رسیدگی کنند.
علی سینا سائد سخنگوی وزارت ترانسپورتگفت  که وزارت ترانسپورت برنامه عملی تنظیم ترافیک جاده‌های شهری را روی دست دارد که به زودی عملی خواهد شد و با تطبیق این برنامه مشکلات ترافیکی کاهش خواهد یافت.
وی همچنان از نهادهای ذیربط چون شاروالی کابل خواست که در خصوص پاک کاری جاده‌های شهر از وجود دست فروشان و کسبه کاران توجه کند و مکان مناسبی برای آنان در نظر گیرند که این مورد بیش از هر گزینه اثر گذار خواهد بود.
نرگس مومند حسن‌زی سخنگوی شاروالی کابل نیز تاکید کرد که اداره شاروالی کابل در راستای پاک‌کاری جاده‌های شهر از وجود دست‌فروشان و کسبه کاران و نیز وسایط که در کنار جاده ها  توقف داده شود متعهد است و دراین خصوص برنامه هایی را نیز راه اندازی کرده است و تطبیق این برنامه‌ها از اولویت های کاری این اداره است .
به گفته وی ، شهروندان هم باید در این راستا همکار باشند و از گذاشتن کراچی‌ها و کپه‌ها و نیز توقف وسایط در محل های غیر قانونی و کنار جاده های شهر خودداری  کنند و تا زمانی‌که شهروندان در این راستا توجه نکنند، نهادهای مسوول به تنهایی قادر نخواهند بود که به گونه کامل در حل این چالش اثر گذار باشند.
به بیان وی، شاروالی کابل برای داد و ستد دست‌فروشان و کسبه‌کاران محل‌هایی در نظر گرفته است و شهروندان می‌توانند در آن محل‌ها به گونه قانونی به معاملات‌شان بپردازند اما، برخلاف این امر، کسبه‌کاران و دست فروشان از رفتن به آن محل‌ها امتناع  می‌کنند و باعث بندش جاده‌های شهر می‌شوند و اما این‌بار مسوولان شاروالی در هماهنگی با قومندانی امنیه ولایت کابل به گونهء در حل این چالش تلاش دارند.
بس های شهری نیز از وسایطی‌ا ست  که در انتقال شهروندان بیش از هر واسطه دیگر درخور توجه است .
انجنیر محمد یونس امیری رییس تصدی ملی بس از ورود یک‌هزار واسطه بس شهری به کشور سخن گفت که چندی قبل تهعد آن از سوی سفارت هند به دولت افغانستان سپرده شده بود.
به بیان وی، هند تعهد سپرده بود که برای حل ترانسپورتی پایتخت نشینان یک‌هزار واسطه بس شهری به افغانستان کمک خواهد کرد اما به این شرط که 350 واسطه بسی که قبلاً آن کشور به افغاستان سپرده بود و از اثر بی توجهی از فعالیت بازمانده است باید توسط منابع مالی افغانستان و پرزه های کمکی هند ترمیم شود.
رییس تصدی ملی بس افزود که پیش شرط برای ورود بس‌های شهری سبب شده است که جریان این روند با کندی روبه رو شود، زیرا بر مبنای تعهد هند قرار بود پرزه های بس از سوی آن کشور وارد شود اما تاکنون 50 درصد این پرزه ها مانند تایر و بعضی لوازم بیرونی واسطه وارد شده است اما در خصوص پرزه های اساسی و داخلی وسایط توجهی نشده است.
امیری تاکید کرد که 264 ایستگاه‌ از سوی شاروالی کابل در نقاط مختلف شهر ایجاد شده است و برای حل مشکلات ترانسپورتی شهروندان 105 بس از سوی اداره ملی بس توظیف است و با ترمیم سایر بس‌ها بخشی از مشکلات ترانسپورتی حل خواهد شد.
وی در خصوص طرح ترانسپورت اختصاصی زنان نیز سخن گفت که از سوی اداره تصدی ملی بس برای آنان در نظر گرفته شده است و این طرح از سوی اداره امور ریاست جمهوری نیز تائید شده است و مسوولان وزارت مالیه نیز شامل کردن  پول آن‌ را در سال بودجهمالی پیشرو متعهد شده‌‎است.
امیری گفت که بر مبنای این طرح بخشی از مشکلات ترانسپورتی شهروندان به ویژه زنان حل خواهد شد.
مشکل شهروندان از بی نظمی مسلط در ترانسپورت شهر به چند ماه و هفته خلاصه نمی‌شود، چند سال است که شهروندان با این مشکل مواجه‌اند و مسوولان وعده می‌دهند اما، مردم از آنان عمل می‌خواهند، عملی که به این مشکل پایان دهد.نثار "ایثار"

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا