جهان

احمد رشید ژورنالیست پاکستانی : پاکستان باید حمایت مالی خود را از طالبان قطع کند

کابل باختر 2 جوزا
یک نویسنده، پژوهشگر و ژورنالیست مشهور پاکستان که نوشته او عمدتاً در رسانه های معتبر  غربی  به چاپ میرسد  گفته است که پاکستان از طالبان  حمایت مالی کرده است .
احمد  رشید گفته که این گونه کمک ها دومدار بوده و توانسته  حیات سیاسی  طالبان را طویل  سازد و اگر این کمک  ها قطع  گردد رویکرد تازه یی درمنطقه  آغاز خواهد شد  و باید پاکستان ، قطع  کمک ها با طالبان را یک فرصت بداند ودر این راستا پیشگام شود.
احمد رشید  یاد آور شده که رنج مردم افغانستان از عدم  موضع دوستانه  همسایگان این کشور است  وحالا این یک نیاز است  که باید همسایه ها به مردم افغانستان  این انگیزه واحساس  را دهند را که همسایگان شان نسبت به آنها موضع دوستانه دارند.
وی به آدرس  زمامداران  کشورش گفته است که ما نباید  همسایگان خود را نادیده گیریم  اما  متاسفانه مااین کار انجام  داده ایم وبا هند  روابط مناسب  نداریم.
احمدرشید که تحلیل  و گفته های او برای رسانه های غربی  اهمیت  ویژه  دارد میگوید  که ما باید  به رشد و  گسترش  همکاری با همسایه های خود بیشتر فعال  شویم زیرا در هر حالت، انکشاف و تغییر جایگاه  جغرافیای ما تثبیت شده باقی میماند.
گفته های احمد رشید  مبنی بر حمایت مالی  پاکستان  درحالی بیان میشود که پرویز مشرف دیکتاتور  سابق آن کشور  به یک روزنامه  انگلیسی گفته بود که او در زمان حاکمیت اش  طالبان را رشد داد  واز آنان  درجنگ نیابتی  با هند  در افغانستان استفاده کرد از آنها در برابر  دولت حامدکرزی سود برد.
با آنکه  احمد رشید از حمایت مالی  پاکستان از طالبان سخن میگوید نجم عزیز ستی چهره مشهور در مطبوعات نیز دید انتقاد آمیز در برابر  زمامداران  کشورش دارد.
او گفته است که اسلام آباد به دنبال  آن است که کشور  طرفدار  خود را در برابر  رقیب اش هند قرار  دهد وموضع خود را در برابر  هند تقویت  کند درحالیکه  این گونه برخورد باعث تجرید بیشتر پاکستان گردیده است.
وی نیز گفته است که رقابت های  منطقه یی پاکستان را درمیان  کشور های همسایه  آن منزوی ساخته است. همسویی با سعودی ها به قیمت  بدترشدن روابط  با همسایه غربی ما ایران تمام شد. ضمناً ما غرض  دریافت کمک و حمایت دیگران، هند را بیشتر متوجه خود ساخته ایم و بازی  خطرناک ما در افغانستان  پای تروریزم و افراط گرایی را در کشور خود نیز باز کرده است که امروز نقص و زیان آن را مردم ما لمس  می نمایند.
نجم ستی میگوید که هر سه  کشور همسایه  اعتماد  چندانی به ما ندارند واین حرف خوب  در اخلاق سیاسی نیست.
گفته های این دو نویسنده  پاکستانی نمایانگر آن است که طالبان  عمق سیاست و استراتیژی پاکستان را در منطقه تشکیل میدهد درحالیکه  طالبان  افغان کمتر متوجه شده اند که وسیله و افزار دردست بیگانگان اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا