سیاست

جلسه ای به منظور بحث روی ترتیبات امنیتی برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری دایر گردید

کابل/9/جوزا/باختر
جلسه ای تحت ریاست حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان به منظور بحث روی ترتیبات و آماده گی های امنیتی برای برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به اشتراک معاونان ریاست جمهوری، مسوولان نهاد های امنیتی و مسوولان کمیسیون های انتخاباتی، دایر گردید.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری به آژانس باختر، در این جلسه که قبل از ظهر دیروز در ارگ دایر شد، مسوولان نهاد های امنیتی کشور گزارشات شانرا در مورد تامین امنیت دور دوم انتخابات ارائه کردند.
نخست ستر جنرال بسم الله محمدی وزیر دفاع ملی در رابطه به آمادگی های اردوی ملی گفت که با سایر نهاد ها در هماهنگی کامل قرار دارند و هدایات لازم را در این زمینه به قول اردو ها در سراسر کشور صادر نموده است.
وی از جانب اردوی ملی افغانستان اطمینان داده گفت که با توجه به تجربه های دور اول انتخابات، اردوی ملی برای تامین امنیت دور دوم انتخابات آماده گی های لازم را اتخاذ کرده است.
سپس ستر پاسوال محمد ایوب سالنگی معین ارشد امنیتی وزارت امور داخله صحبت کرد و گفت که ارزیابی های مجدد امنیتی را از سراسر کشور آغاز نموده اند و در هماهنگی با سایر ارگان ها و تفاهم با کمیسیون های انتخاباتی روی طرح امنیتی شدیداً کار جریان دارد.
متعاقباً انجنیر رحمت الله نبیل سرپرست ریاست عمومی امنیت ملی کشور صحبت کرده گفت که ما ارزیابی های خود را مخصوصاً با توجه به خلاء ها و نواقصی که در دور اول انتخابات موجود بود، تکمیل کرده و طرح های اوپراتیفی خویش را نیز ترتیب داده ایم.
سرپرست امنیت ملی افزود که آماده گی ها طبق وضعیت جدید امنیتی با در نظر داشت تحرکات تازه دشمن در برخی از ولایت های کشور اتخاذ خواهد گردید.
متعاقباً داکتر احمد یوسف نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات صحبت کرده و از حمایت و توجه شخص رئیس جمهور در برگزاری موفقانه دور اول انتخابات تشکری کرده گفت که خوشبختانه دور اول انتخابات موفقانه سپری شد. اما، وی همچنان تاکید کرد که دور اول عاری از مشکلات نبود و در هماهنگی نزدیک با همه ارگان های ذیربط از این مشکلات جلوگیری خواهد شد.
داکتر نورستانی، همکاری کمیسیون با نهاد های امنیتی را بی سابقه خوانده، از نیروهای امنیتی کشور خواست تا تدابیر امنیتی را در جریان انتخابات دور دوم افزایش دهند.
رئیس کمیسیون مستقل انتخابات همچنان گفت که برای دور دوم انتخابات، به اندازه کافی ورق های رای دهی چاپ شده است و هیچ گونه مشکلی از ناحیه کمبود ورق رای دهی وجود نخواهد داشت و هیچ کس از حق رای خویش محروم نخواهد شد. وی افزود که روی همین دلیل، اینبار همه این اوراق به ولایات فرستاده شده است و از نهاد های امنیتی خواست تا امنیت بسته های اوراق را تامین نمایند.
داکتر نورستانی خاطر نشان کرد که از نامزدان ریاست جمهوری نیز خواسته اند تا در جریان مبارزات انتخاباتی شان وحدت ملی را حفظ کرده و از حساسیت های قومی، زبانی و سمتی اجتناب ورزند.
در این جلسه عبدالستار سعادت رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی نیز صحبت نمود و در مورد کار کرد های آن کمیسیون معلومات داده گفت که کار این کمیسیون به صورت علنی در یک فضای شفاف انجام شده است.
وی ضمن اینکه تامین امنیت را در شفافیت انتخابات مهم خواند، تاکید کرد که به هر اندازه که اشتراک مردم کمتر باشد به همان اندازه زمینه تقلب بیشتر می گردد.
رئیس کمیسیون شکایات انتخاباتی در مورد مداخله بعضی از مقامات محلی در روند کار کمیشنر های ولایتی آن کمیسیون، شکایت کرد و خواهان رسیده گی به این مشکل شد.
حامد کرزی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان پس از استماع گزارشات نهاد های امنیتی و نظریات مسوولان کمیسیون های انتخابات و شکایات انتخاباتی، بر هماهنگی و همکاری نزدیک میان نهاد های امنیتی کشور و کمیسیون های مذکور تاکید کرده گفت که باید تلاش کنیم تا اشتراک مردم در این دور نیز گسترده باشد و زمینه برای برگزاری یک انتخابات شفاف و عاری از مداخله مساعد گردد.
رئیس جمهور همچنان به اشتراك كننده گان جلسه خاطر نشان کرد که مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید افغانستان در تاریخ دوم اگست برگزار خواهد شد.
حامد کرزی تاکید کرد که مردم افغانستان باید در این دور نیز با خاطر آرام و آسوده در این تمرین ملی برای تعیین سرنوشت شان اشتراک نمایند. رئیس جمهور گفت که بخاطر جلوگیری و حفظ بی طرفی مقامات دولتی در انتخابات، به زودی فرمانی را صادر خواهد کرد.
در این جلسه محمد یونس قانونی معاون اول ریاست جمهوری نیز صحبت کرد و همکاری نزدیک میان تمامی نهاد های دولتی و کمیسیون ها را مهم خوانده، گفت که کمیسیون ها و نامزدان ریاست جمهوری در یک هماهنگی کامل باید برای رفع نگرانی های نامزدان با هم کار کنند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا