اخبارتبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره

کابل٬ ۸ ثور٬ باختر

امروز هشتم ثور سی مین سالروز پیروزی جهاد مردم افغانستان در برابر تجاوز ارتش سرخ است٬ پیروزی و ارزشی که خون‌بهای یک و نیم میلیون شهید است.

مبصر آژانس باختر می نگارد، امروز مردم افغانستان ‹هشتم ثور› سالروز پیروزی بر ارتش سرخ را جشن می گیرند٬ سی سال قبل از امروز مردم افغانستان بعد از چهارده سال جهاد و مبارزه، موفق به این شدند که حکومت تحت الحمایه شوروی وقت، را از میان بردارند و با ایجاد یک حکومت اسلامی تمثیل قدرت کنند.

 هشت ثور نتیجه و محصول مبارزات فداکارانه ملت مسلمان ما است که در برابر تجاوز صریح شوروی وقت و حکومت دست نشانده آنها به پا ایستاده شدند٬ با دستان خالی مگر قلب مملو ازعشق به وطن و ارزش های دینی شان در برابر یک ابر قدرت مقاومت کردند٬ حماسه خلق کردند و سر انجام در برابر ارتش سرخ که از لحاظ اقتصادی، تجهیزات و تکنالوژی به مراتب نسبت به مجاهدین دست بالا داشت پیروز شدند٬ بدون شک این پیروزی با داشته های معنوی ملت هم گره خورده بود که پیروزی یک ملت فقیر در برابر ارتش منظم یک ابر قدرت را حتمی کرد.

مگر این پیروزی بهای سنگینی هم برای مردم ما داشت٬ در این جنگ مقدس یک ونیم میلیون انسان این سرزمین به شهادت رسیدند٬ صدها هزار انسان دیگر معلول شدند٬ مزارع٬ کشتزار و خانه های مردم تخریب شد٬ زیر بناها نابود گردید٬ میلیون انسان این سرزمین به کشور های دیگر هجرت کردند٬ میلیون های ماین در کشور کشت شد که تاکنون از افغانان قربانی می گیرد ومصایب دیگر.

مشکل از آنجا آغارشد که مشتی از نظامیان ارتش سابق که وابسته به دو حزب چپی درافغانستان بودند بدون در نظر داشت خصوصیات سنتی و باور های دینی مردم دست به کودتا زدند و نظام جمهوریت به رهبری محمد داود را سرنگون کردند و با شعارها و رفتار های که خلاف باورهای دینی٬ سنن و ارزش های فرهنگی مردم ما بود به حکومتداری پرداختند مگر با اندک زمان با موجی از مخالفت مردم مواجه شدند و کشور را درگیر یک بحران کردند که نتیجه آن مداخله و تجاوز ارتش سرخ به افغانستان بود و مردم را وا داشت که با ابتدایی ترین اسلحه و با کمترین امکانات در دفاع از کشور و نوامیس ملی شان بر آیند٬ آنان با تقوا و اراده قوی توانستند به پیروز دست یابند٬ پیروزی جهاد برای مردم رنج دیده افغانستان شیرین و گوارا بود مگر این خوشی و لذت دیر دوام نیاورد.

آغاز جنگ های تنظیمی که بیشتر روی کسب قدرت بود از عزت و اعتبار که مجاهدین افغان در جنگ با نیروهای شوروی سابق و حکومت طرفدار شان کسب کرده بودند، کاست.

مجاهدین افغان که فی سبیل الله جهاد کرده بودند٬ هویت و سرنوشت شان را در کشیدگی و تنش های رهبران شان از دست دادند٬ آن رهبران جهادی که عامل جنگ ها٬ راکت پراگنی و در کل عامل ویرانی کابل و شهر های دیگر شدند٬ خود را در میان انبوهی از شعارهای پوچ قومی و دینی جا زده بودند و در هوا و هوس قدرت بودند٬ کشور را به حالت کشاند که در آن مردم راه شان را گم کرده بودند، نا امنی  و انواع مفاسد٬ فقر و بی عدالتی در کشور بیداد میکرد و کشور به سمت کشانده شد که باعث شد کشور های دیگر بخصوص همسایه ها در امور افغانستان مداخله کنند و هر کدام از یک تنظیم و حزب حمایت می کردند و این٬ تنور جنگ در کشور را گرمتر کرد.

در چنین یک حالت بود که تحریک طالبان به میان آمد و به زودی به اقتدار و زرگویی های تنظیمی در کشور خاتمه بخشید و به مک الطوایفی در کشور نقطه پایان گذاشت.

هشت ثور یک نقطه عطف در تاریخ معاصر افغانستان است که به الگوی از مبارزه٬ تحمل و مقاومت در کشور مبدل شده است٬ خون شهدای این حادثه سترگ را پاس میداریم و پیمان خود را برای حفظ آزادی و ارزش ملی تازه می کنیم. تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا