سیاست

رئیس جمهور غنی: ارادۀ من و حکومت این است که ریشه های فساد خشکانیده شود

کابل 18 قوس باختر
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان امروز در مراسم گرامی‌داشت از روز بین‌المللی مبارزه علیه فساد، اشتراک و سخنرانی کرد.
به اساس معلومات دفتر مطبوعاتی ریاست  جمهوری  به آژانس باختر، در این مراسم که در قصر چهارچنار ارگ برگزار گردید و شماری از مقام های  بلند رتبۀ دولتی و اعضای کوردیپلوماتیک کشورهای خارجی مقیم کابل نیز اشتراک داشتند، رئیس جمهور در این مراسم گفت: زمانی که در مورد اصلاحات صحبت و بحث می کنیم، شماری از افراد فکر می کنند که پیش‌آهنگان اصلاحات می خواهند به دیگران گودال حفر کنند و آنان از اصلاحات برداشت منفی دارند، اما شمار دیگری به این باور اند که آوردن اصلاحات تهداب و بنیان‌گذاری برای آیندۀ روشن و خوب است.
رئیس جمهور گفت: برای اینکه فرق بین کندن گودال و اصلاحات بنیادی حاصل شود، ضرورت به اصلاحات با توجه به شش بعد اساسی است که عبارت اند از باورمندی، طرح مشخص، نقشۀ راه، اراده، تطبیق و نتایج می باشد.
وی با اشاره بر اینکه قیمت فساد را چه کسانی می پردازند، گفت که در گذشته آزمون شمول درموسسات تحصیلات عالی  یک نمونۀ واضح فساد بود، ده‌ها جوان ما انتحار کردند، هزاران جوان از جهت فساد در روند  کانکور نا امید شدند، معلوم‌دار قیمت این همه بی عدالتی و فساد را اولاد غریب می پردازد، اما با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی در این عرصه اصلاحات گسترده به وجود آمده است.
رئیس جمهور تصریح کرد: هزاران دوسیه سال ها لاینحل مانده بود، اما امروز به فضل خداوند اگر دوسیه ها بسیار بماند، یک ربع تا ربع دیگر می ماند، اما گذشته در حال تصفیه شدن است. وی افزود: چه کسانی باور داشتند که قراردادها بدون ارتباطات انجام می شود.
رئیس جمهور غنی با بیان اینکه پس از یازده سپتامبر توجه زیاد به افغانستان وجود داشت، گفت که میلیاردها دالر سرازیر شد، اما چرا آب های ما مدیریت نگردید، سرک های ما ساخته نشد و ما دارای زیربنا نگردیدیم، زیرا ما پول را مدیریت نتوانستیم و منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح دادیم که نتیجه آن شد که اکنون جهان از ما بپرسد، ما برای تان کمک کردیم، شما برای خود چی کردید و به این سوال باید پاسخ بدهیم.
رئیس جمهور کشور به خانم سایمه و توریالی دو تن از کارمندان عدلی و قضایی که در راستای مبارزه با فساد جان های شان را از دست دادند، لقب شهدای مبارزه با فساد را اهدا نمود.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد که یکی از راه های مبارزه با فساد تغییر نسلی می باشد، رهبری جوان که حالا در مقابل ما و شما قرار دارند، با مقاومت های شدید رو برو شدند، اما تا اینجا رسیده اند.
محمد اشرف غنی گفت که اگر در نهادها، در بخش قوای بشری از رهبران متعهد و جوان استفاده نکنیم و انها را جابجا ننماییم، به این معناست که ما دوباره به عقب بر می گردیم.
رئیس جمهور با تاکید گفت: اراده من و اراده حکومت این است که ریشه های فساد خشکانیده شود و اینکه پیش از ما وضعیت به چه منوال بوده، به قضاوت ملت گذاشته شود. این حرکت دوام خواهد داشت، این تنها وظیفه رئیس جمهور و حکومت نیست، در اینجا نقش مردم، رسانه ها، جامعه مدنی و نقش علما و همه اقشار مخصوصاً زنان افغانستان مهم است.
رئیس جمهور کشور اضافه کرد که فساد و بی عدالتی مانع تطبیق قانون اساسی می شود و بالاخره فساد عامل بزرگ فقر و ناامنی است.
رئیس جمهور غنی با اشاره بر اینکه حکومت افغانستان در راستای مبارزه با فساد کارهای زیادی را انجام داده است، گفت که به پیش می رویم و ان شاالله مبارزه با فساد را به سرمنزل مقصود می رسانیم، زیرا مبارزه با فساد از ارزش های مهم دین مقدس اسلام است.
رئیس جمهور بر اهمیت مکافات و مجازات در مبارزه با فساد تاکید کرد و خاطرنشان نمود که بسیاری از مسئولین ملکی و نظامی حکومت وحدت ملی تحت بازپرس قرار گرفته اند و اکنون در زندان ها بسر می برند.
رئیس جمهور کشور در اخیر سخنانش، گفت" کارکردهای نادر نادری رئیس کمیسیون اصلاحات اداری را در بخش خدمات ملکی قابل قدر می دانم، از تلاش های اجمل احمدی در خصوص اینکه دولت توانست شاخص های بانک جهانی را تکمیل کند، ستایش می کنم و در بخش کانکور از رسولی و در بخش عدلی و قضایی از قاضی رسولی ابراز امتنان می نمایم.
در این مراسم استاد سرور دانش معاون دوم رئیس جمهور نیز صحبت کرد و از گام های که دولت افغانستان در عرصۀ بستر حقوقی مبارزه با فساد و در بخش اصلاحات و تعدیلات قوانین برداشته است، یاد کرد.
وی افزود که حکومت در عرصه عمومی قوانین، از قوانین تجارتی و اقتصادی گرفته تا قوانین مدنی، جزایی و اداری و هم در قوانین خاص مربوط به مبارزه با فساد اداری، گام های ارزشمند برداشته است.
استاد دانش اعلام کرد که در مدت چهار سال و سه ماه حکومت وحدت ملی، بیش از ۳۹۰ سند تقنینی در موضوعات مختلف تنها در دفتر معاونت دوم ریاست جمهوری و از طریق کمیتۀ قوانین تحت کار قرار گرفته و بسیاری از آن ها طی مراحل و نافذ شده اند.  
در این مراسم تادامیچی یاماماتو نمایندۀ خاص سازمان ملل‌متحد در افغانستان، جان بس سفیر ایالات متحدۀ امریکا در افغانستان و همچنان نیکولاس کی سفیر بریتانیا نیز صحبت کردند.
آنان ضمن اینکه از تعهد رئیس جمهور در راستای مبارزه با فساد ستایش نمودند، گفتند که حکومت افغانستان در راستای مبارزه علیه فساد تمرکز پایدار دارد.
همچنان آنان فساد را بزرگترین چالش خواندند و از اینکه حکومت افغانستان، مبارزه با این پدیده را در اولویت  قرار داده است، تشکر نمودند.
مراسم با صحبت های سایر اشتراک کننده گان روی شاخص های چارچوب پاسخگویی متقابل جنیوا ادامه یافت.
در اخیر، تعهدنامۀ امانتداری از سوی مقامات ارشد دولتی افغانستان تحت عنوان" به سوی یک جامعۀ عاری از فساد" به امضا رسید.
آنان در تعهد نامۀ که به امضا رسانیدند، روی اصل های شجاعت و ایستادگی در برابر فساد، عاری بودن از فساد و عدم مدارا با آن، اشاعه دارایی، جزایر امانتداری، اتخاذ پالیسی باز و مستند، کار گروهی بر ضد فساد، اجرای دقیق مواد قانون دسترسی به اطلاعات، برخورد قاطع در برابر مفسدین و اینکه دانش قدرت است، حمایت از نهادهای مستقل مبارزه با فساد اداری و همگانی ساختن تعهدنامۀ امانتداری تاکید نمودند.   نالان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا