سیاست

زنان ‌بغلان خواهان حفظ جایگاه شان بعد از تامین صلح در کشور اند

پلخمری/ 12سنبله/ باختر
زنان ‌بغلان که در دو دهۀ اخیر نقش فعال در اجتماع داشته اند، نمی خواهند که این دست آوردشان نادیده گرفته شود.
این زنان که بر قطع جنگ و آتش بس دایمی در کشور تاکید می کنند، از دولت و طالبان می ‌خواهند که هرچه زودتر مذاکرات بین افغانان را آغاز کند که ادامه قتل و خون ریزی در کشور پایان یابد.
هدیه ارسلان، یکی از فعالان زن در بغلان در مصاحبه یی با خبرنگار آژانس باختر گفت که صلح آرزوی دیرینۀ افغانان است و جنگ که مورد تنفر و انزجار تمام باشندگان این سرزمین است، به هیچ گونه راه حل نیست و اگر ‌می‌بود، در بیش از چهل سال گذشته مشکلات دراین کشور حل می‌شد.
ارسلان افزود که در کنار سایر افراد، زنان نیز از جنگ خسته و بیزاراند و خواهان برقراری صلح در کشور استند.
این فعال مدنی گفت که زنان بیش از نیم جامعه را تشکیل می‌دهند و می‌خواهند که دست آوردهای دو دهۀ اخیر در عرصۀ حمایت از زنان نادیده گرفته نشود.
زهره کریمی٬ یکی از فعالان دیگر زن روی حفظ و جایگاه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی زنان تاکید کرد.
وی افزود که زن مادر است، زن خواهر است، نباید حق وی در جامعه نادیده گرفته شود.
در همین حال اورانوس عاطفی، سرپرست ریاست امور زنان بغلان تشویش و نگرانی های زنان در آن ولایت را به جا بیان کرد و گفت که قوانین، فرامین و مقرره های موجود در حمایت از زنان به سادگی به دست نیامده است، بلکه این قوانین، فرامین و مقرره ها به خون پاک چون رخشانه ها، فرخنده ها و غیره به دست آمده است.
این تنها زنان بغلان نیستند که نگرانی شان را از قربانی شدن دست آوردهای دو دهه اخیر زنان در راستای صلح، ابراز می‌دارند، بلکه تمام زنان و مادران در کشور از دست آوردهای زنان نگران اند. احمد نعیم دوستی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا