تبصره و مرور بر مطبوعات

آغاز یک جنگ سرد دیگر و آسیب پذیری های افغانستان از ان

کابل باختر / 13 / حمل
روسیه و غرب با اخراج دیپلومات های شان از کشورهای یکدیگر، احتمال شکل گیری مجدد جنگ سرد را قوی تر ساخته اند و بعید نیست که افغانستان در عمق این معضل جانگیرد و بازهم میدان منازعه در جنگ سرد نباشد.
مفسر آژانس باختر مینگارد! طی روزهای اخیر روسیه با کشورهای غربی و امریکا وارد یک تشنج تازه شده است، تشنج که به قضیه یک جاسوس روسی در لندن بر میگردد که با دخترش به گونه یی مرموزانه مسموم شد غربی ها و امریکا، روسیه را در قضیه دخیل میدانند و روسیه هم ادعا یاد شده را رد می نماید، بعد از این حادثه ٬غرب و امریکا به اخراج شماری از دیپلومات های روسی از کشورهای شان اقدام کردند و روسیه هم پاسخ مشابه داد.
به تعقیب این حادثه و در آیینه حوادث و انکشافات  گذشته ٬ مساله اوکراین و سوریه و … احتمال اغاز جنگ سرد در جهان وجود دارد. جنگ که در دهه هشتاد میلادی میان روسیه با غرب و امریکا وجود داشت با تاسف در  آن زمان افغانستان محور این جنگ بود آن وقت شورای سابق در افغانستان حضور نظامی داشت و امریکا در رقابت بود و حالا امریکا در این کشور حضور نظامی دارد و روسیه در مخالفت است.
زمانیکه ائتلاف جهانی به رهبری امریکا وارد افغانستان شد روس ها به دلایل مشخص که داشتند این حضور را نادیده گرفتند به باور آگاهان سیاسی افغان ٬ روس ها  به  این دلیل سکوت را ترجیح دادند که با حضور نظامیان امریکایی و کشورهای غربی در افغانستان خطر گسترش افراط گرایی مذهبی و هراس افگنی به سمت سرحدات جنوبی روسیه و کشورهای آسیاه میانه شدیدا کاهش میابد، ضمناً مصروفیت غرب و امریکا در افغانستان بعداً عراق زمینه را برای تحقق اهداف و برنامه های روسیه در اوکراین و قفقاز را مساعد می سازد.
روس ها با گزینش چنین یک سیاست، به گونه امریکا را متقاعد ساختند که همکار خوب اند و با اجازه دادن ایجاد یک دهلیز امنیتی و تدارکاتی از مسیر روسیه و آسیا میانه به افغانستان ٬موقف خود را تقویت نمودند، مگر حالا وضعیت تغییر کرده است و دیگر حرف از همکاری وجود ندارد بل همکاری جایش را به اتهام بستن ها خالی نموده است.
در کنار آنکه قضایای جدیدی در سطح منطقه و جهان شکل گرفته که منافع روسیه و امریکا و غرب را در تضاد قرار داده است نبود یک استراتیژی کارا از سوی امریکا در افغانستان و منطقه زمینه تقابل منطقه یی را مساعد ساخته است، بخصوص  روس ها نگران فعالیت های مشکوک از حلقات در افغانستان است روسیه آنها را حامی گروه های هراس افگن میداند در این گیرو دار٫ افغانستان بازهم محراق توجه است.
اهمیت استراتیژیک افغانستان برای هر دو کشور قابل درک است تسلط به اوضاع در افغانستان ٬این کشور ها را به مقاصد شان میرساند غرب و امریکا با روس ها در تضاد برنامه عمل و استراتیژی قراد دارند، استراتیژی که برای آنها منفعت و آینده ساز است، مگر برای افغانها رنج آور.
انکشافات در روابط غرب و امریکا با روسیه میرساند که افغانستان به گذشته خود در دهه هشتاد میلادی بر میگردد، زمانیکه افغانستان در سیاست خارجی شورای سابق و امریکا و غرب یک میدان منازعه و کشیدگی بود.
اگر به وضعیت جاری در افغانستان نگاه کنیم دو قدرت بزرگ جهانی با دوستان و همراهان جدید در تلاش اند تا از گروه ها، احزاب و چهره ها در افغانستان استفاده نمایند و یک جنگ تازه سرد را شکل دهند در اینجا حرف روی وجدان های خفته است که چگونه با سرنوشت ملتی بازی می شود که چهل سال است در تنور رقابت های بیرونی می سوزد.
در اینجا مردم افغانستان اند که با دشورای ها مواجه اند زیرا شرایط تنگ و ناهنجار کنونی این امر را از آنها گرفته است که از میان دو قدرت بزرگ جهانی یکی را انتخاب کنند، ضمناً تجربه گذشته نشان داده است که انتخاب یک قدرت و قرار گرفتن در مقابل قدرت دیگر چه پیامد های دارد، مگر مردم افغانستان میتوانند یک انتخاب داشته باشند و آرزو دارند که این انتخاب شان مورد اقدام قدرت های بزرگ قرار گیرد، این انتخاب عدم شمولیت در رقابت های بیرونی است.
با آنکه حرف از تقابل و رقابت میان قدرت های بزرگ آنهم در میدان افغانستان است، مگر یک شعار هنوز در میان آنها به عنوان نمادی از همکاری وجود دارد و آن هماهنگی و دیدگاه مشترک در برابر هراس افگنی و افراط گرایی است.
امید این دیدگاه قوی تر شده به همکاری واقعی و همگرایی مبدل گردد، ضمناً برای دستگاه دیپلوماسی و دولتمردان کشور ما هم لازمی است که در شکل چنین یک همگرایی میان قدرت های بزرگ بیشتر و بهتر دست به کار شوند.#تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا