تبصره و مرور بر مطبوعات

7 ثور یاد بود از یک رویداد اسفبار و 8 ثور یادگاری از سلحشوری و مقاومت

کابل باختر/ 7/ ثور
امروز هفتم ثور سالروزکودتاه کمونیستی درکشور است رویداد که آغازگر تمامی بدبختی ومشکلات کنونی درکشور بوده وپیامد های ناگوار آن، همچنان مردم مارا می رنجاند.
مفسر آژانس باختر مینگارد : 39سال قبل ازامروز مشتی از نظامیان که ازبافت اجتماعی، باورها ، فرهنگ و عقاید مردم ماآگاهی نداشتند علیه حکومت سردارمحمد داوود دست به کودتا زدند و سرنوشت یک ملت و یک کشور را در اختیار گرفتند.
آنها کودتاشان را انقلاب پیروز مند 7 ثور و یک انقلاب برگشت ناپذیرنام گذاشتند و با فعالیت ها ، اقدامات و اندیشه های تند روانه درصدد تطبیق ایدلوژی درکشور شان که نه تنها برای مردم بیگانه، بل پذیرفتنی نبود ، آنها با حرکات و شعار های که قابلیت پذیرش درجامعه  را نداشت برباور های مردم حمله کردند ، مقدسات وسنن مردم را نادیده گرفتند و به اصطلاح برای یک ساختار جدید سیاسی و اجتماعی برنامه های روی دست گرفتند وشعار های سر دادند که با اندیشه های مردم درتضاد بود.
اقدامات عجولانه ، صدور فرامین بدون درنظر داشت واقعیت ها ، شدت درعمل، آنها را به زودی از دید مردم انداخت و با ایجاد یک سیستم و اداره عقدمندانه درصدد سرکوبی مردم برآمدند و درحالیکه چندماه از عمر حکومت آنها نمیگذشت زندان ها و توقیف خانه ها پر از زندانیان شد و همه ادارات دولتی سیاسی و نظامی گردید.
شدت درعمل و حرکات افراط گرایانه آنها چنان مشکل زا و بحران افرین شد که زمینه تجاوز مستقیم ارتش سرخ را به کشور ما مساعد ساخت و با تجاوز ارتش سرخ فصلی دیگری از مشکلات مردم ما باز گردید.
هفت ثور یک رویداد تلخ و ناگوار درتاریخ معاصر افغانستان که عامل آن مشتی از افراد ناخرد و ناعاقبت اندیش بودندکه پیامد های ناگوار آن را نسل امروز تحمل میکند و معلوم نیست این پیامد شوم چه وقت دست از گریبان مردم ما برمیدارد.
با آنکه کودتا چیان و یا به اصطلاح زمامداران حکومت نوین، خود را صاحبان دایمی سرنوشت مردم ما معرفی میکردند مگر آنها به زودی خود را در هر گوشه و کنار کشور با موجی از قیام های مردمی مواجه یافتند و سرانجام ملت قهرمان ما بعداز چهارده سال جهاد و مقاومت به ماجرا نفرت انگیز 7 ثور نقطه پایان گذاشتند.
بتاریخ هشتم ثور 1371 بودکه سران مجاهدین زمام امور را از بقایای رژیم کمونیستی درکابل تسلیم شدند.
آغاز کار حکومت مجاهدین نیز عاری از دشواری ها نبودحلقات مشخص در سطح منطقه وجهان از بی تجربگی ومشکلات دورنی مجاهدین سود برده زمینه کشمکش ها وجدال های سیاسی ونظامی را میان آنها مساعد ساختند.
این حلقات بدون شک درپی آن بودندکه مجاهدین نباید به عنوان قهرمانانی معرکه جهاد و آزادی معرفی شوند . بل حفظ یک فضا اسفبار ، بی ثباتی جنگ و نا امنی درافغانستان برنامه های بود که این حلقات بعد از پیروزی مجاهدین آن را درسرداشتند زیرا بازی های بزرگ سیاسی و استخباراتی میان کشورهای جهان وقدرت های منطقه درراه بود و وضعیت نامطلوب درافغانستان میتوانست آنها را بیشتر در منطقه کامیاب سازد . روی این دلیل  بوداختلافات میان مجاهدین را جدی تر ساخته و با استفاده از افراد نفوذی خود تنور جنگ را در افغانستان بیشتر داغ نمودند و با ایجاد پروژه طالبان و حالا داعش، درتلاش شدندتا اهداف منطقه یی و بزرگ شان را دنبال کنند.
این حلقات نگذاشتند تا مردم افغانستان طمع شیرین و نتیجه مبارزه و پیروزی جهاد را احساس کنند . و با برنامه ریزی مغرضانه و ایجاد پروژه های استخباراتی تااکنون این خوشی را از مردم افغانستان گرفته اند.
به هر ترتیب 7 ثور و 8 ثور دو روز ماندگار در تاریخ معاصر افغانستان است که یکی از زشتی ها حکایه دارد ودیگر از مقاومت و سلحشوری .
هردو برای نسل های امروزی و بعدی افغانستان یک الگو و یک نمونه است که نشان میدهد اگر برخلاف رای و اراده مردم حرکت کرد با چه سرنوشت مواجه میشویم و دیگر این که مقاومت و دفاع از کشور چه افتخار را نصیب مامیکند.
7 ثور آغاز یک برنامه مغرضانه برای تجاوز بیروی ها بر افغانستان بود و حالا هم طالبان و داعشی ها عامل ادامه چنین یک تجاوز اند که باید از گذشته درس گرفت و در پرتو آن نقاط ضعف و خلا را مشخص کنیم و برای آینده یک راه و نقشه موثر ترتیب بداریم .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا