فرهنگ

بخش گردشگری زیرسایه نا میمون کرونا

کابل باختر 14 سرطان
ریاست گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ در سال جاری مالی هیچ عایدی نداشته است.
این ریاست در سال مالی گذشته از مدرک صنعت گردشگری بالاتر از یکصدپنجاه میلیون افغانی عاید بدست آورده بود.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر، شیوع ویروس کرونا انگیزه اساسی رکود در این بخش را است .
رامین عتیق زاده ، ریس انکشاف و بازاریابی ریاست گرحندول وزارت اطلاعات و فرهنگ در رابطه به زیان و صنعت توریزم که در جریان قرنطین متقبل شده است .
به آژانس باختر گفت، پس از شیوع ویروس کرونا در افغانستان هیچ گردشگر خارجی از مناطق سیاحتی افغانستان دیدن نکرده است.
عتیق زاده افزود، وزارت اطلاعات و فرهنگ به منظور حفظ جان شهروندان ، مهمانان خارجی و سیاحان یک کمیته ایجاد کرده است.
وی اضافه کرد ،به منظور جلوگیری از گسترش ویروس کرونا ازتجمعات در سطح کشور جلوگیری شد ، تمامی برنامه های ملی و بین المللی به شمول برنامه های ویژه سال نو لغو شد. همچنان از صدور ویزه برای شهروندان خارجی نیزجلوگیری شده این عوال سبب شد که صنعت توریزم متضرر شود .
به گفته او به تعلیق در آوردن پرواز های بین المللی و قرنطین تمام ساحات سیاحتی، رستورانت ها و مراکز فروش تکت های سیاحتی باعث شد که  ضربه شدید به صنعت توریزم وارد شود.
او گفت :ما هر سال گردشگران زیاد بین‌المللی داشتیم که از مناطق در بامیان و بدخشان دیدن می‌کردند اما امسال پس از همه‌گیری ویروس کرونا ارقام گردشگران به صفر تقرب کرده است.
وی اضافه کرد با وضع محدودیت‌ها در پرواز و مسدود بودن میدان های هوایی هیچ گردشگری به هدف گردشگری به افغانستان نیامده است.
افغانستان در كنار جاذبه های طبيعی، بناها و آثار تاريخی زيادی دارد كه همه ساله هزاران گردشگر خارجی را به خود جذب می‌کرد.
مجمسه های بودا، شهر ضحاك، شهر غلغله، چهل ستون و قلعه بربر در باميان، مسجد جامع هرات،‌ قلعه تاريخی هرات،‌ مناره‌ها و آرامگاه خواجه عبدالله انصاری در هرات، بالاحصار، قبر سلطان محمود، آرامگاه سنائی در غزنی، خرقه مبارك و باغ بابا در قندهار و تنگی شاديان و زيارت سخی در شهر مزار شریف بلخ نمونه هایی است که هم گردشگران مذهبی و هم تفریحی را به خود جلب می کند.
عتیق زاده همچنان افزود، صنعت گردشگری در سال‌های اخیر خوب رونق یافته بود .
او در خصوص شرکت های خصوصی در این بخش نیز گفت: که  دربخش  خصوصی ما ۱،۲۰۰ شرکت‌ زیارتی و سیاحتی داریم. به آن‌ها جواز توزیع شده است و حدود ۴۵ هزار نفر در این بخش مصروف کار است .
وزارت اطلاعات و فرهنگ درنتیجه افزایش شمارگردشگران توانست که درسال 1398 بالاتر از یکصدوپنجاه میلیون افغانی ازاین مدرک عاید به دست آورد .
افغانستان تنها کشوری نیست که از اثر محدودیت های کرونایی متضرر شده است گسترش این ویروس همه گیر در تمام کشورهای جهان  صنعت گردشگری را متضرر کرده است .
فرشته

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا