امنیت

بدخشان، مکانی در حالی تبدیل شدن به پایگاه هراس افگنان خارجی

کابل- باختر 27 جدی
ده هاهراس افگن  در بدخشان تجمع نموده وامنیت این ولایت وولایات همجوار را با تهدید جدی مواجه ساخته است.
به گزارش آژانس باختر: هراس افگنان خارجی که عمدتأ شهروندان ازبکستان تاجکستان، پاکستان اند برعلاوه تحرکات ضد دولتی طالبان را نیز آموزش می دهند.
مقامات در ولایت بدخشان گفته است که از دوسال به این سو ولسوالی های وردج ویمگان در تصرف طالبان است وحدود دوصدو پنجاه هراس افگن خارجی دراین دو ولسوالی جابجا شده اند و تمامی فعالیت های شان را از این جا سازمان دهی میکنند این دهشت افگنان از طریق مواد مخدر وفروش اسلحه تمویل می شوند.
در همین حال منابع وزارت دفاع ملی شمار جنگجویان خارجی در بدخشان را بین 250 تا 359 نفر میدانند آنها از افزایش عملیات های هوای وزمینی بر ضد هراس افگنان در بدخشان خبر میدهند.
آنها  میپذیرند که دو ولسوالی بدخشان  وردج ویمگان تحت کنترول طالبان اند مگر در حال محاصره قرار دارند ما برای سرکوب پایگاه های طلبان وهراس افگنان خارجی وعملیات های هوایی وکماندوهای خود را شدت بخشیدیم.
در تازه ترین مورد 15  تن از جنگجویان تاجکستان در حملات هوایی در دره  خستک ولولایی جرم بدخشان کشته ویازده تن شان زخمی شدند. از سوی دیگر شیرمحمد صمیم رییس شورای ولایتی گفت تهدیدها در چندین ولسوالی این ولایت وجود دارد.
وی میگوید دو ولسوالی مطلق سقوط نموده راغستان وکوهستان پنجاه درصد در دست طالبان است حضور وفعالیت هراس افگنان درولسوالی های یفتل، بهارک تقریبا شصت درصد قسمت های بزرگ ولسوالی جرم در اختیار مخالفین قرار دارد. عملیات به صورت درست اش صورت نگرفته است.
شمار از فعالان مدنی در ولایت بدخشان وقوماندانان پیشین جهادی این ولایت میگویند که پاکستان در صدد ایجاد یک مرکزیت قوی طالبان در بدخشان است ولایت بدخشان به دلیل صعب العبور بودن و همسایه بودن  با سه کشور و راه عبور به سوی ولایت های شمالشرق چون تخار وکندز برای استخبارت پاکستان اهمیت زیاد دارد.
یکی از برنامه های استخبارت پاکستان عبور هراس افگنان خارجی به سمت آسیای میانه است واکثری ترورستان که در بدخشان جابجا ساخته شده اند شهروندان کشور های آسیای میانه اند.
قبلا یک عضو استخبارت پاکستان با عارض شدن در یک دادگاه در شهرلاهور صریحأ از برنامه های آی اس آی سخن گفت ویاد آور شد که این سازمان برای تروریستان درهند، افغانستان و ازبکستان  امکانات فراهم میکنند.
همچنان  آگاهان  سیاسی میگویند که بدخشان به دلیل داشتن منابع وافر طبیعی مورد توجه گروه های ترورستی سازمان استخبارت نظامی پاکستان قرار دارد. یعنی با تاراج منابع طبعی این ولایت میتوان طبل جنگ را در افغانستان بیشتر وسخت ترکوبید. درحالیکه در افغانستان برنامه های مغرضانه ارتش وسازمان های استخبارتی در بدخشان چندان جدی گرفته نمیشود این آگاهان میگوید در اصل بدخشان با وضعیت ناهنجار که دارد در حالی فراموش شده. شوخک- عبدالخالق

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا