جامعه

برای منع خشونت علیه زن درافغانستان راه درازی پیشرو است

یونیما یا هئیت معاونت ملل متحد در افغانستان میگویند که تطبیق قانون منع خشونت علیه زن در افغانستان راه درازی در پیشرو دارد.

به گزارش خبرنگار آژانس اطلاعاتی باختر، ستیفن دیمستورا نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل متحد و مسوول دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان امروز در یک نشستی خبری مشترک با رییس حقوق بشر یوناما و روسا مرکز انکشافی مهارت های زنان وشبکه زنان افغان گفت " سکتور عدلی در بعضی ولایات، قانون منع خشونت علیه زن را تطبیق کرده که امید وار کننده می باشد."

دیمستورا افزود که پیشرفت در جهت بهبود جایگاه زنان، در افغانستان در طی ده سال گذشته به شمول دسترسی سی و هفت درصد زنان به مکاتب و حضور فعال زنان در پارلمان افغانستان و در برخی عرصه های دیگر، قابل تمجید است.

به گفته دیمستورا اشتراک فعال زنان در نشست بن دوم که روی حقوق زنان نیز تاکید صورت خواهد گرفت نشانه از کار و فعالیت زنان را علیه خشونت زن بیان میکند.

وی افزود که ما به خاطر تطبیق قانون منع خشونت علیه زن به کارهای خود ادامه میدهیم.

چورجیت رییس حقوق بشر یومانا گفت که آمار و ارقام دقیق در مورد قضایای خشونت علیه زنان در افغانستان موجود نبوده و اکثر رویداد ها نیز گزارش داده نمی شوند.

به گفته وی بطور تخمینی بررسی های مشترک یوناما و دفتر کمیشنری عالی سازمان ملل متحد برای حقوق بشر از سی و چهار ولایت افغانستان، بیست و شش در صد موارد خشونت علیه زنان را به اساس قانون منع خشونت علیه زن ثبت نموده است.

موصوف علاوه نمود که برای تطبیق قانون منع خشونت علیه زن راه درازی در پیشرو داریم و ما تطبیق آن را حمایت می کنیم.

در همین حال روسای مرکز انکشافی مهارت های زنان و شبکه زنان افغان برای برنامه های آگاهی دهی برای زنان در مرکز و ولایات از طریق مراجع ذیربط تاکید نمودند.

قانون منع خشونت علیه زن در آگست 2009 نافذ گردید، ازدواج زیر سن و اجباری، خرید و فروش زن زیرنام ازدواج، بد دادن، خود سوزی های اجباری و هفده عمل خشونت آمیز عیه زنان به شمول تجاوز جنسی، لت و کوب را جرم دانسته است، این قانون، همچنین برای مرتکبین مجازات تعیین کرده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا