تبصره و مرور بر مطبوعات

تبصره // سفر وزیر خارجه اندونیزیا به کابل و تحرک آنکشور برای تقویت پروسه صلح

کابل باختر 16 عقرب
اندونیزیا به عنوان بزرگترین کشور اسلامی و با تجارب که در حل مشکلات داخلی و بین المللی دارد میتواند عامل و ممدی برای تقویت پروسه صلح در افغانستان باشد.
مفسر آژانس باختر مینگارد: کابل روز گذشته از خانم وتنو مارسوری، وزیر امور خارجه اندونیزیا میزبانی کرد
اندونیزیا بزرگترین کشور اسلامی و در میان 20 کشور اقتصادی اول دنیا قرار دارد . این کشور در حل مشکلات داخلی، منطقه یی و بین المللی تجارب کافی دارد ضمنا سرشناس ترین علمای دینی در اندونیزیا بسر میبرند. همچنان دو کشور از جمله بنیان گذاران جنبش عدم انسلاک اند و روابط آنها به گذشته های دور بر میگردد.
در ملاقات که مقامات افغان به شمول رئیس جمهور غنی و صلاح الدین ربانی وزیر خارجه با وزیر خارجه اندونیزیا داشتند تاکید بر این شد تا از تجارب اندونیزیا در عرصه صلح، توانمندی زنان، رشد اقتصادی و حل مشکلات داخلی استفاده شود.
دید و بازدید مقامات دو کشور نشانه گرمی روابط میان کابل و جاگارتا است که نشان میدهد افغانستان و اندونیزیا متعهد به همسویی و همکاری های بین المللی اند.
اندونیزیا بر حلقات و سازمان های معتبر اسلامی اثر گزار است و میتواند گروه های مسلح مخالف دولت افغانستان را به گفتگو های صلح ترغیب نماید.
در کنار این مسایل ٬اخیرا مطبوعات و رسانه ها در کشور های غربی و عربی گزارش دادند که بعد از درخواست رئیس جمهور امریکا مبنی بر مسدود شدن دفتر سیاسی طالبان در قطر، اندونیزیا گزینه مناسب برای ایجاد دفتر این گروه میتواند باشد.
دفتر طالبان در قطر به دلالیل مشخص بیشتر برای معرفی طالبان در عرصه بین المللی به کار رفت در حالیکه برای تقویت پروسه صلح هیچگاهی موثر نبوده است.
در حالیکه رسانه ها به این باور اند که اندونیزیا در مدیریت دفتر سیاسی طالبان موثر عمل خواهد کرد.
با آنکه مقامات افغان در این خصوص اشاره یی نکرده اند مگر حضور رئیس شورای عالی صلح  و رئیس دارالانشای این شورا در ملاقات رئیس جمهور با وزیر خارجه اندونیزیا و اعلام این خبر که ،رئیس شورای عالی صلح به زودی رهسپاراندونیزیا میشود نشان میدهد که اندونیزیا در راستای همکاری با پروسه صلح افغان فعال شده است که بدون شک مورد استقبال مردم افغانستان قرار خواهد گرفت.
تحلیل سیاسی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا