سیاستاخباراقتصادTOP

مولوی امیرخان متقی با نمایندۀ خاص امریکا روی آزادسازی پول‌های منجمد شدۀ افغانستان گفتگو کرد

کابل، 10 سرطان، باختر
مولوی امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجۀ افغانستان که در رأس یک هیئت عالیرتبه به قطر سفر کرده است، با تام وست نمایندۀ خاص امریکا برای افغانستان دیدار و روی آزادسازی دارایی های بانک مرکزی افغانستان گفتگو کرد.
به گزارش آژانس باختر؛ وزارت امور خارجه با نشر خبرنامه‌یی گفته است که در این دیدار نمایندگان وزارت مالیه و ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحدۀ امریکا (USAID) و تعدادی از مسؤولان عالیرتبۀ آن کشور نیز حضور داشتند.
تام وست نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا در این دیدار گفته است که در رابطه به آزادسازی پول‌های منجمد شدۀ افغانستان در بانک‌های خارجی با مسؤولان وزارت عدلیه و قانون‌گذاران امریکایی گفتگو کرده است.
از سویی هم، در این دیدار روی مبارزه با مواد مخدر، معیشت بدیل و درمان معتادان در افغانستان نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت. دو طرف گفتگوها را مثبت ارزیابی کرده و بر دوام نشست‌های دوجانبه تأکید ورزیدۀ اند.
این در حالی است که پس از سقوط حکومت پیشین و روی‌کار آمدن امارت اسلامی، ایالات متحدۀ امریکا 9.5 میلیارد دالر پول بانک مرکزی افغانستان که در بانک‌های ایالات متحدۀ امریکا و برخی کشورهای اروپای نگهداری می‌شود را مسدود کرد. به دنبال آن جو بایدن رییس جمهور امریکا طرحی را امضا کرد که بر اساس آن بخشی از این دارایی‌ها برای بازماندگان قربانیان رویداد یازدهم سپتامبر اختصاص یافته و بخش دیگر آن برای مقاصد بشردوستانه در افغانستان به مصرف می‌رسد. اما اعتراضات حکومت افغانستان و نهادهای بین‌المللی در برابر این تصمیم سبب شد تا طرح متذکره عملی نشود. اکنون دولت ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید که روی میکانیزمی کار می‌کند تا دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان دوباره آزاد شود.
پاینده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا