جهان

سقوط ۲۰ درصدی ارزش لیر واحد پول ترکیه

انقره – بی بی سی  نیوز – 20 اسد – باختر
دونالد ترامپ، رییس جمهور امریکا با افزایش دو برابری تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه به رکود ارزشواحد پولی" لیر"  ترکیه شتاب بخشیده است به طوری که امروز لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا ۲۰ درصد ارزشش را از دست داد. همزمان مجادله لفظی میان انقره و واشنگتن  اوج گرفته است.
ترامپ  در توییتر از امضای حکمی خبر داد که واردات فولاد و آلومینیوم از ترکیه (متحد استراتژیک آمریکا در ناتو) را هدف می‌‎گیرد. او نوشت لیر ترکیه در حال سقوط در برابر "دالر بسیار قدرتمند ماست… روابط ما با ترکیه هم اکنون وضعیت خوبی ندارد."
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هم در واکنش به این تصمیم آمریکا آن را بخشی از "کارزار" نیروهای بیگانه علیه کشورش ارزیابی کرد. ترکیه تهدید کرده است که به این تصمیم آمریکا پاسخ خواهد داد.
وزیر خارجه ترکیه دیروزگفت: "آمریکا باید بداند که تنها نتیجه حاصل از این فشارها و تحریم‌ها، آسیب زدن به روابط میان دوکشور به عنوان دو متحد است."
این دو عضو ناتو طی یکی دو سال گذشته بر سر مسایل گوناگونی با هم اختلاف پیدا کرده‌اند؛ از جمله، نحوه جنگ با داعش، تصمیم ترکیه برای خرید سیستم دفاع راکتی از روسیه و درخواست استرداد فتح الله گولن، روحانی مخالف حکومت ترکیه که در آمریکا مقیم است .
در چند هفته اخیر هم ، انقره و واشنگتن بر سر زندانی شدن یک کشیش آمریکایی در ترکیه مجادله کردند؛ در حالی که آمریکا خواستار آزادی فوری این کشیش شده ترکیه او را به اتهام جاسوسی و اعمال تروریستی در بازداشت نگه داشته است. ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا