فرهنگ

طرزالعمل بورد ملی توریزم در قاعده تصویب و تایید شد

کابل/ 25 سنبله/ باختر
در نشست بوردملی توریزم که امروز به ریاست محمد طاهر زهیر، نامزد وزیر و سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ برگزار شد، طرزالعمل ملی توریزم در قاعده تایید شد.
به گزارش خبرنگار آژانس باختر؛ این نشست با حضور پوهنیار سیده مژگان مصطفوی معین مالی، اداری و گرځندوی و پوهاند محمد رسول باوری معین فرهنگ و هنر وزارت اطلاعات وفرهنگ، شماری از معینان وزارت ها و مسوولان و نمایندگان نهادهای ذیربط، برگزار شد.
در آغاز نشست محمدطاهر زهیر٬ سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ در رابطه به سابقۀ توریزیم در افغانستان و نقش توریزم در بخش اقتصادی کشور معلومات داد و گفت که سیاحت، سفر، تور، توریست و گردشگری یکی از پردرآمد ترین، پرجاذبه ترین و خوب ترین صنعت های اقتصادی است که امروز از این رهگذر می توان عايد زیادی به دست آورد.
وی افزود که سرمایه بسیاری از کشورهای جهان از رهگذر توریزم تامین می شود.
سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ خاطرنشان کرد که در دهه های 1940 تا 1960 ، به ویژه در دوران حکومت بابای ملت٬ رونق توریزم و اقتصاد کشور بهتر بود وتا سقوط جمهوری داود خان، افغانستان حداقل درسه دهه یکی از مقاصد توریستی در آسیا بود.
او افزود: آن زمان که ما جاذبه ها، جلوه ها و ظرفیت های توریستی داشتیم، خیلی از کشورهای همسایه این ظرفیت را نداشتند.
سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ گفت که به منظور بهبود وضعیت توریزم در کشور، این وزارت به ریاست جمهوری پیشنهاد کرده بود که بورد ملی توریزم ایجاد شود و امروز نخستین نشست این بورد است.
همچنان سرپرست وزارت اطلاعات وفرهنگ بر تجربه جهان، تجربه گذشته افغانستان درسه دهه به ویژه دوران بابای ملت که دورۀ زرین برای جلب توریزم بود و برنامه های آیندۀ برای بهبود وضعیت توریزم در کشور که مستلزم دیدگاه ها و نظریات اعضای بورد است، تاکید کرد.
در این نشست حسین موج٬ آمر طرح و تدوین پالیسی های توریزم، در رابطه به طرزالعمل بورد ملی توریزم که در4  فصل و 12 ماده آماده شده است، معلومات داد و همچنان اعضای بورد در رابطه به هر مادۀ آن نظریات شان را ارائه کردند و در نهایت این طرزالعمل را در قاعده تایید و تصویب کردند.
به همین ترتیب در این نشست تاکید صورت گرفت که کمیتۀ تخنیکی متشکل از شماری از اعضای بورد ایجاد شود، تمام اعضای بورد در رابطه به پالیسی ملی توریزم دیدگاه های شان را ارائه کنند، وزارت امور خارجه در قسمت سهل کردن ویزه برای سیاحان، برنامه های لازم را روی دست گیرد و وزارت امور داخله در زمینه تدابیر امنیتی سعی کند. احمدضیا احمدی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا