جهان

واکنش‌ها به سخنان رئیس جمهور امریکا در سازمان ملل متحد

نیویارک – بی بی سی نیوز – ۲۹ سنبله – باختر
نخستین سخنرانی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد که با "تهدید به نابودی کوریای ‌شمالی" و "خجل ‌کنندگی" برجام برای آمریکاییان همراه بود، واکنش‌های تندی به همراه داشته است.
به گزارش آژانس باختر به نقل از شبکه خبری بی بی سی ، ترامپ شب در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و در حضور رهبران بسیاری از کشورهای جهان گفت: "نمی‌تواند اجازه دهد این "رژیم جنایتکار" به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده خود در منطقه ادامه دهد و بر توان راکتی خود بیفزاید".
او همچنین با اشاره به بحران هسته‌ای کوریای شمالی، گفت: "آمریکا کشوری است با صبر  و توان فراوان. ما امیدواریم که بحران کوریای از راه مسالمت‌آمیز حل شود اما اگر دیگر چاره‌ای باقی نمانده باشد، آن وقت قادریم کوریای ‌شمالی را نابود کنیم."
ترامپ با "مرد راکتی" خواندن کیم جونگ اون، رهبر کوریای شمالی، گفت سازمان ملل متحد باید کارکرد خود در کنترل بحران کوریا را هم اکنون نشان دهد.
او درباره ایران و توافق هسته‌ای با این کشور، یک بار دیگر از "یک طرفه" بودن و "بد بودن" این توافق سخن گفت و اضافه کرد: "ما نمی‌توانیم به توافقنامه پایدار بمانیم، اگر پوششی باشد برای ساخت یک برنامه هسته‌ای".
سخنان رئیس جمهور آمریکا خیلی زود با واکنش‌های داخلی و بین المللی در آمریکا روبرو شد.
امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه که او هم برای نخستین بار به مجمع عمومی سازمان ملل رفته با انتقاد از سخنان  ترامپ گفت: "برنامه هسته ای کوریای شمالی برای این به اینجا رسیده که جامعه بین‌المللی ساز و کاری برای نظارت بر این برنامه و متعهد نگه داشتن پیونگ‌یانگ نداشت."
رئیس جمهور فرانسه تاکید کرده البته توافق هسته‌ای با ایران، قرار نیست همه مشکلات را حل کند و برای چنین منظوری کافی نخواهد بود.
محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که به همراه حسن روحانی، رئیس جمهور این کشور در نیویارک حضور دارد در واکنش به سخنان دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل، این اظهارات را "عوام‌فریبانه" خوانده و گفته "حاصلی جز انزوا برای آمریکا ندارد".
دایان فاینستاین، سناتور دموکرات ایالت کالیفرنیا در واکنشی تند به نخستین سخنرانی دونالد ترامپ در سازمان ملل متحد گفته: "هدف از تاسیس سازمان ملل متحد پاسداری از صلح و گسترش همکاری‌های بین‌المللی است… اما دیروز، رئیس جمهور از آن به عنوان تریبونی برای تهدید به جنگ استفاده کرد."
دقایقی پیش از آغاز سخنرانی  ترامپ در سازمان ملل، آنتونیو گوترش، سرمنشی این نهاد جهانی در سخنانی به رهبران جهان گوشزد کرده بود که جامعه جهانی نباید "از راه غفلت به سوی جنگ‌افروزی گام بردارد."
استورات پتریک، از کارشناسان ارشد اندیشکده شورای روابط عمومی که در نیویارک مستقر است در واکنش به تهدید  ترامپ به "نابودی کوریای شمالی" به بی بی سی گفت: "من امیدوارم که قوماندانان پنتاگون هنگامی که به گزینه های نظامی علیه کوریای شمالی می پردازند به این واقعیت هم توجه کنند که صدها هزار نفر از شهروندان کوریای جنوبی می توانند قربانیان فوری چنین اقدامی باشند."
ساعتی بعد از این سخنان  ترامپ، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای تصریح کرد که: "ما در حال مواجهه با بحران کوریا از طریق فرآیندهای بین المللی هستیم و بر همین محور هم حرکت خواهیم کرد. رکس تیلرسون، وزیر خارجه، رهبری این تلاش ها را بر عهده دارد و امیدواریم که این بحران از طریق دیپلوماسی حل شود."
ختم / فریده

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا