جامعه

رکود صنعت خامکدوزی دربغلان

پلخمری باختر  2 جوزا
صنعت خامکدوزی های کمپیوتری درشهر ها خامکدوزی دستی را در ولایت بغلان به سقوط مواجه کرده است .
صنعت خامکدوزی دستی  که در دستگاه های خیاطی  در کنارفن خیاطی  پیشبرده می شود دارای  قدامت  تاریخی  بس طولانی  بوده که کار این صنعت  از خانواده  ها آغاز واکنون با ماشینی  شدن آن درشهر ها  انکشاف  یافته است  .
با  وصف قدامت  تاریخی صنعت  خامکدوزی دستی درکشور با روی کار آمدن صنعت  خامکدوزی کمپیوتری از چهار سال  بدینسو درحال  ازبین  رفته است .
گل آغا بشر دوست که یکی از سابقه  دار ترین  خامکدوز های  شهر پلخمری می باشد طی مصاحبه با خبرنگار آژانس باختر  گفت: سالهای  قبل صد ها خانواده  از طریق رو آوردن به صنعت خامکدوزی  وگلدوزی  که از کیفیت  بس عالی برخو ردار است امرار حیات می کردند اما  با رویکار شدن صنعت  خامکدوزی  کمپیوتری افزون برکاهش  یافتن هشتادرصد درمراجعه مشتریان خامکدوز  وگلدوز  زمینه اشتغال صد ها خانواده از بین رفته  و هزاران خانواده  بیکار وبی روز گار اند .
صنعت خامکدوزی  کمپیوتری که در مقایسه  به صنعت دستی آن بسیار  ضعیف وبی کیفیت بوده وفعلاً  این صنعت  در انحصار  چند شخص محدود قرار گرفته است.
بشردوست  از دولت می خواهد که با حمایت از صنعت کاران وصنعت خامکدوزی  دستی از رو آوردن جوانان  به مو اد مخدر  وپیوستن  به گروه  های تروریستی نیز جلوگیری  نماید .

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا